Seger mot Bergdalen & klara för kval till OBOS Damallsvenskan!
2022-11-06 14:00
Foto - Emil Särnehed.

Vi är klara för kval till OBOS Damallsvenskan! Efter en 3-2-seger borta mot Bergdalens IK i den sista omgången säkrade vi tredjeplatsen i Elitettan och är därmed klara för kval till OBOS Damallsvenskan. I kvalet kommer vi ställas mot IF Brommapojkarna i dubbelmöten som spelas i slutet av november.

Uppsala hade allting i egna händer inför den sista omgången av Elitettan. Vid seger skulle man knipa tredjeplatsen i Elitettan och därmed få spela kval till OBOS Damallsvenskan. Gästande Uppsala tog en tidig ledning mot Bergdalen genom Rosa Herreros. Herreros slog ett inlägg in i straffområdet mot Nicole Robertson, men bollen seglade istället hela vägen in i mål. 1-0 till Uppsala redan efter tio minuter - en drömstart för gästerna.

Robertson skulle dock skriva in sig i målprotokollet innan den första halvleken var över. Efter en lite tilltrasslad situation i straffområdet drog Robertson iväg ett avslut som gick via en Bergdalenförsvarare och in i mål. Innan halvleken var över hade Robertson även hunnit göra 3-0, och det målet var dagens snyggaste. Johanna Renmark tog sig läckert runt på högerkanten, hittade in till Robertson som elegant klackade bollen in i mål. 3-0 i halvtid och kvalplatsen till OBOS Damallsvenskan såg ut att vara säkrad!

Det blev dock lite spänning i den andra halvleken. Bergdalen reducerade till 1-3 efter en stökig situation vid en hörna i den 55:e minuten. Hemmalaget, som också spelade för att hålla sig kvar i Elitettan, fick energi efter reduceringen och Uppsalas spel flöt inte på lika väl som i den första halvleken. 2-3-reduceringen kom på en omdiskuterad straff där Andrea Thorissons brytning tydligt tog först på bollen, men domaren valde ändå att döma straff till Bergdalen.

Avslutningen på matchen blev avskalad då båda lagen var nöjda med resultatet som stod på tavlan. Växjö hade vänt underläge till 3-2-ledning mot Team TG, en ledning som innebar att Bergdalen skulle klara sig kvar i Elitettan om 2-3-resultatet mot Uppsala stod sig. Gästande Uppsala behövde bara tre poäng för att säkra tredjeplatsen, så istället för att gå för flera mål spelades matchen bara av de sista tio minutrarna.

3-2-segern mot Bergdalen innebär alltså att vi slutar på en tredjeplats i tabellen och ska spela kval till OBOS Damallsvenskan!

UPPSALA MOT OBOS DAMALLSVENSKAN!

Nu väntar kval till OBOS Damallsvenskan i slutet av november. Vi ställs mot BP i dubbelmöten den 20 november hemma på Studenternas 15.00 respektive den 27 november på Grimsta IP 15.00. Biljetterna till vår kvalmatch hemma på Studenternas IP släpps under måndagen den 7 november.

Alla ungdomslag går gratis på vår kvalmatch hemma på Studenternas IP! Maila er bokning till biljetter@uppsalafotboll.se.

Bergdalens IK 2-3 (0-3) IK Uppsala Fotboll

0-1 (10´) Rosa Herreros

0-2 (40´) Nicole Robertson

0-3 (45+1) Nicole Robertson

1-3 (55´) Lova Sternfeldt

2-3 (66´) Milia Gustavsson (straff)

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Julia Ragnarsson - Helén Eke - Linnea Selberg - Beatrice Gärds

Andrea Thorisson - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Hanna Persson

Nicole Robertson

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Cassie Larsson, Hannah Eriksson, Ellen Arbman Hansing, Elina Lenir, Thindra Mattsson, Hedvig Karlsson.