Inför: Bergdalens IK - IK Uppsala Fotboll
2022-11-03 20:30
Foto - Oscar Larsson.

Den rafflande sista omgången av Elitettan är här! På lördag ska allting avgöras - blir det IK Uppsala Fotboll eller Alingsås FC United som tar tredjeplatsen och därmed får spela kvalmatcher till OBOS Damallsvenskan?

Läget inför den sista omgångenav Elitettan är som följande: Växjö DFF och IFK Norrköping har säknat första- respektive andraplatsen och är därmed klara för OBOS Damallsvenskan. Tredjeplatsen som innebär kval till OBOS Damallsvenskan står mellan tabelltrean Uppsala (53 poäng) och tabellfyran Alingsås (52 poäng). Uppsala möter i den sista omgången tabellelvan Bergdalens IK på bortaplan medan Alingsås möter trettondeplacerade Älvsjö AIK på hemmaplan. Uppsala har +10 mål på Alingsås, men allting kommer att hänga på resultatet i den sista omgången.

- För oss finns det bara en sak och det är vinst - vi ska göra allt för att nå kvalet! säger Uppsalas ytter Johanna Renmark inför lördagens avgörande.

En lång säsong börjar närma sig sitt slut. Den avslutande 26:e omgången spelas på lördag där samtliga matcher spelas 12.30. Skulle Uppsala ta sig till kvalet väntar ytterligare två matcher i slutet av november mot laget som slutar på tolfte plats i OBOS Damallsvenskan. En nyckel för att orka hålla fokus i de sista matcherna blir att kunna koppla på det mentala och balansera belastningen för att spara så mycket kraft och energi som möjligt.

- Det är klart att det känns i kroppen efter en lång säsong men det är bara att knyta näven och ge allt! Träningsveckan har dessutom haft en bra belastning, så jag känner mig pigg inför matchen, säger Renmark.

Uppsala satt länge i förarsätet av Elitettan och hade greppet om en av direktplatserna, men de senaste omgångarna har målproduktionen avstannat och trepoängarna uteblivit. Trots detta har Uppsala i allt i egna händer inför slutomgången - och Renmark har stor tro på att laget kommer att lyckas ta hem tredjeplatsen.

- Det gäller att vi spelar med ett högt bolltempo och följer matchplanen. Jag tror stenhårt på att vi tar tredjeplatsen, något annat finns inte! avslutar Renmark.

Omgång 26

Bergdalens IK - IK Uppsala Fotboll

Lördag 5 november, 12.30

Borås Arena

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.