Inför: IK Uppsala Fotboll - BP (KVAL)
2022-11-18 19:00
Foto - Oscar Larsson.

Då har det blivit dags för IK Uppsala Fotboll att kliva in i kvalet till OBOS Damallsvenskan! Kvalet avgörs i dubbelmöten mot BP som slutade tolva i den högsta serien. Uppsala börjar med en hemmamatch nu på söndag på Studenternas IP - 15.00.

Kvalet avgörs i dubbelmöten mellan tabelltrean i Elitettan (IK Uppsala Fotboll) och tabelltolvan i OBOS Damallsvenskan (IF Brommapojkarna). Vinnaren över de två matcherna får en plats i OBOS Damallsvenskan 2023, förloraren får spela i Elitettan 2023. Laget från Elitettan spelar hemma den första matchen medan laget från OBOS Damallsvenskan får spela den andra matchen på hemmaplan. Nu på söndag den 20 november spelas den första av två kvalmatcher på Studenternas IP 15.00.

- Det är klart att vi går in med inställningen och ambitionen om att vi ska vinna kvalet! Jag vet att vi har kvalitén i truppen för att kunna klara det, sen handlar det om att tillsammans få ut maxprestation på alla positioner för det kommer att krävas! säger Uppsalas ytterback Beatrice Gärds inför det stundande kvalet.

Det har gått två veckor sedan Elitettan respektive OBOS Damallsvenskan avslutades, så båda lagen har haft drygt två veckor på sig att förbereda sig inför kvalmatcherna.

- Vi har kört på som vanligt med lite mer eftertanke på träningsbelastning för att optimera vår prestation, säger Gärds.

Hon berättar att hon än så länge inte är speciellt nervös, men att det nog kommer att smyga sig på ju närmare matchstart vi kommer.

- Det känns otroligt kul och spännande att få kvala om att spela i Sverige högsta serie nästa år! Just nu känner jag mig lugn men om jag känner mig själv rätt så är det lite mer nerver med i bilden klockan 15 på söndag, skrattar Gärds.

Uppsala och BP har mött varandra många gånger genom åren, både i Elitettan, Svenska Cupen samt i träningsmatcher. Ifjol när båda lagen spelade i Eliettan vann Uppsala båda matcherna lagen emellan. Samtidigt kommer BP ifrån en säsong i OBOS Damallsvenskan där man spelat i ett högre tempo mot lag med många bra spelare. Det kommer inte att bli någon lätt uppgift för Uppsala, och Gärds säger att det gäller för laget att gå all in för att lyckas knipa segern.
- Det kommer bli två tuffa matcher där vi inte kan tumma på något. Vi måste vara snäppet vassare i allt; starkare i duellerna, fler löpningar, mer distinkta i offensiv och defensiv box. Vi måste gå in med ett mindset om att det inte är slut förrän domaren blåst av den sista kvalmatchen, avslutar Gärds beslutsamt.

KVAL TILL OBOS DAMALLSVENSKAN - MATCH 1

IK Uppsala Fotboll - IF Brommapojkarna

Söndag 20 november, 15.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Glöm inte att alla ungdomslag går gratis på matchen! Maila er bokning med ert lag och hur många ni är till biljetter@uppsalafotboll.se.

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Om du inte kan vara på plats kan du se matchen via Viaplay.