Inför: IK Uppsala Fotboll - Mallbackens IF
2022-10-27 21:30
Foto - Oscar Larsson

Omgång 25 är här och därmed är det dags för IK Uppsala Fotbolls sista hemmamatch i Elitettan 2022! Gästar Studenternas gör värmländska Mallbackens IF och det är en match som Uppsala behöver ta tre poäng i för att haka på tabelltvåan IFK Norrköping.

När lagen möttes i Värmland i våras spelade matchen på en gräsplan som närmast liknade en åker. Trots att planen inte skapade förusättningar för att kunna spela längs marken lyckades Uppsala få med sig tre poäng i den matchen efter ett långskott från Andrea Thorisson. Nu när Mallbacken kommer på besök till Studenternas vill Uppsala utnyttja förutsättningarna för att kunna spela den fotbollen man är allra bäst på.
- Vi känner oss väl förberedda för matchen mot Mallbacken, vi vet att vi kommer möta ett fysiskt starkt lag på lördag. Vi behöver därför ge allt, stå upp fysiskt men samtidigt spela den snabba och tekniska fotboll vi har i oss som lag och individuellt, säger Uppsalas målvakt Caroline Forsgren inför matchen.

Uppsala var mycket besvikna förra helgen då en 2-0-ledning mot Ifö Bromölla landade i ett 2-2-resultat efter en svag sista halvtimme. Laget har tillsammans med tränarteamet analyserat matchen och kollat på vad som gjorde att ledningen tappades samt vilka positiva bitar man kan ta med sig.
- Vi var självklart besvikna över resultatet efter matchen mot Bromölla. Men det vi tar med oss är att vi skapade otroligt många lägen, det var troligtvis i den matchen som vi har skapat flest offensiva chanser hittills i år. Vi hade många fina kombinationer över hela planen som dessvärre inte resulterar i 3 poäng, berättar Forsgren.

Med endast två omgångar kvar av Elitettan närmar vi oss ett avgörande i toppstriden. Serieledande Växjö är klara seriesegrare, men där bakom kämpar IFK Norrköping (54 poäng), Uppsala (52 poäng) och Alingsås FC (52 poäng) om den andra direktplatsen samt kvalplatsen till OBOS Damallsvenskan. Forsgren säger att laget endast fokuserar på sin egna prestation och det de själva kan påverka.
- Jag skulle säga att serien är precis som Sveriges näst högsta serien ska vara, jämn och spännande. Laget har full fokus på det vi kan påverka, att ta två segrar, det är det enda som gäller och det är det jag och resten av laget har sikte på, säger Forsgren.

SÄSONGENS SISTA HEMMAMATCH - STÖTTA OSS I TOPPSTRIDEN AV ELITETTAN!

Matchen mot Mallbacken är säsongens sista hemmamatch och den näst sista omgången av Elitettan. Kom och stötta oss i kampen om en plats i OBOS Damallsvenskan!

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Glöm inte att alla ungdomslag går gratis på våra resterande hemmamatcher! Maila er bokning till biljetter@uppsalafotboll.se.

Omgång 25

IK Uppsala Fotboll - Mallbackens IF

Lördag 29 oktober, 15.00

Studenternas IP

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.