3-0-seger mot Lidköpings FK!
2022-08-20 19:00
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll fortsätter att vara obesegrade på hemmaplan i Elitettan efter dagens 3-0-seger mot tabellfemman Lidköpings FK! Efter en mållös första halvlek trampade Uppsala igång i den andra halvleken och kunde efter mål av Nicole Robertson x2 och Hanna Persson vinna matchen med 3-0.

Efter att ha inlett höstsäsongen med matcher mot lag på den nedre halvan väntade idag tuffare motstånd i form av tabellfemman Lidköpings FK för serieledande IK Uppsala Fotboll. Den första halvleken blev mållös där Uppsala var laget som hade störst bollinnehav. Hemmalaget hade även en boll i nätet, men då Nicole Robertson stod offside blev målet bortdömt.

I den andra halvleken dröjde det dock inte mer än fem minuter innan Uppsala hade spräckt nollan. Helén Eke slog en djupledsboll mot Johanna Renmark som skickade in bollen mot den första stolpen. Både Robertson och Lidköpings målvakt kastade sig fram men Robertson hann först in i närkampen och kunde trycka in 1-0 till Uppsala. Hemmalaget fortsatte att trumma på framåt och Robertson skulle skriva in sig i målprotokollet ytterliggare en gång en stund senare. Efter ett riktigt fint anfall över hela planen serverade Wilma Thörnkvist till slut Robertson som rullade in 2-0. Bara någon minut efter 2-0-målet fastställde Hanna Persson slutresultatet 3-0 efter en fin utspark av Caroline Forsgren som Robertson nickskarvade vidare till Persson. Lidköping gick för en reducering i slutet av matchen och hade ett avslut i ribban, men målen uteblev för gästerna som fick se Uppsala ta hem tre nya poäng.

Nästa match för Uppsala blir den 27 augusti då man tar emot tabellfyran IFK Norrköping hemma på Studenternas IP med matchstart 15.00.

KÖP BILJETTER TILL DEN MATCHEN HÄR!

IK Uppsala Fotboll 3-0 (0-0) Lidköpings FK

1-0 (50´) Nicole Robertson

2-0 (72´) Nicole Robertson

3-0 (74´) Hanna Persson

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds (82´) - Helén Eke - Ellen Arbman Hansing - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson (91´) - Wilma Thörnkvist (82´)

Johanna Renmark (82´) - Rosa Herreros - Brooke Jenkins (66´)

Nicole Robertson

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Josefin Baudou (91´), Elina Lenir (82´), Cathrine Graversen (82´), Clara Leffler, Cassie Larsson (82´), Hanna Persson (66´).