Inför: Team TG - IK Uppsala Fotboll
2022-09-09 19:00
Foto - Oscar Larsson

Nu i helgen startar Elitettan igång igen efter landslagsuppehållet! Tabelltvåan IK Uppsala Fotboll ska bege sig norrut mot Umeå för en bortamatch mot tabellelvan Team TG. Kan Uppsala studsa tillbaka efter förlusten senast mot IFK Norrköping?

IK Uppsala åkte på säsongens första förlust i Elitettan i den förra omgången. Tabellfyran IFK Norrköping gästade då Studenternas och slog Uppsala med 1-0, en förlust men framför allt en insats som Uppsala var allt annat en nöjda med. Laget har tillsammans analyserat den matchen och lokaliserat vad det var som inte fungerade.

- Norrköping vinner den matchen för att de spelar mer uppoffrande än vad vi gör, inte för att de är ett skickligare fotbollslag. Det är något vi har både pratat om och jobbat med sen sist, säger Uppsalas Helén Eke om den matchen.

I och med förlusten mot Norrköping petades Uppsala ner till en andraplats i tabellen. Ny serieledare är Växjö som står på 44 inspelade poäng, en mer än Uppsala. Tabelltoppen är fortsatt mycket jämn där fyra lag finns inom loppet av fem poäng - Växjö, Uppsala, Alingsås och Norrköping.

- Helt ärligt så kollar jag väldigt sällan på tabellen. Jag tycker att vi har ett så pass bra lag att det mer handlar om att vi vecka efter vecka behöver komma upp i nivå än att titta på vad de andra lagen gör, säger Eke om tabelläget.

Under lördagen startar Elitettan igång igen efter landslagsuppehållet, och för Uppsalas del väntar en bortamatch mot nykomlingen Team TG. När lagen möttes på Studenternas IP i våras vann Uppsala med 1-0 efter ett fint mål genom Hanna "HP" Persson.

- Det ska bli kul att spela en seriematch igen. Trots att vi vann när vi möttes sist så gjorde TG det svårt för oss genom att backa ner väldigt långt med många spelare. Jag tror dock att vi har fler nycklar att lösa även de situationerna imorgon! avslutar Eke.

Omgång 19

Team TG - IK Uppsala Fotboll

Lördag 10 september, 15.00

Umeå Energi Arena

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.