Inför: IK Uppsala Fotboll - Lidköpings FK
2022-08-18 21:00
Foto - Oscar Larsson.

Höstsäsongen rullar vidare och för serieledande IK Uppsala Fotboll väntar en hemmamatch mot tabellfemman Lidköpings FK. Uppsala kliver nu in i en period med många matcher mot lag på den övre halvan där det kommer att bli viktigt att få med sig poängen.

När Uppsala och Lidköping möttes under vårsäsongen slutade matchen 1-1. Då tog Uppsala ledningen i den första halvleken genom ett nickmål av Rosa Herreros, men Lidköping kvitterade precis innan stopptid och poängen fick delas lagen emellan. Nu gästar Lidköping Studenternas IP under lördagen för en match i den sjuttonde omgången av Elitettan.

- Jag tror att matchen mot Lidköping blir en bra utmaning för oss. De kommer komma ut på planen och ge allt mot oss, så det är bra att vi förbereder oss för en tuff match mot Lidköping, säger Uppsalas anfallare Nicole Robertson inför matchen.

De kommande sex omgångarna kommer att bli erhört viktiga för Uppsala. Laget kommer i dessa omgångar att ställas mot många av lagen som är med i kampen om topplaceringarna i tabellen. Man börjar mot Lidköpings FK nu på lördag för att sedan möta IFK Norrköping, Team TG, Växjö DFF, Jitex BK och Alingsås FC United.

- De här matcherna som kommer blir väldigt viktiga för oss. Vi har satt oss själva i en bra position i tabellen och vi vet att de andra lagen kommer att jaga oss hela vägen, så det gäller att vi förbereder oss både mentalt och fysiskt för att kunna prestera vårt bästa i de här matcherna, säger Robertson.

Robertson leder skytteligan klart med sina 17 gjorda mål på 16 spelade omgångar, fyra fler mål än tvåan Ida Pettersson som spelar i just Lidköping. Robertson har under säsongen vunnit månadens spelare i juni och dessutom varit nominerad även i maj, vilket tyder på att hon har stått för en stark säsong hittills i Elitettan. Personligen är hon glad över sin utveckling och att kan bidra till lagets framgångar med sina offensiva kvaliteter, men det allra viktigaste för henne är att laget lyckas med målet att avancera till OBOS Damallsvenksan,

- Jag är stolt över min säsong hittills. Självklart är några av matcherna bättre än andra, men jag känner att jag utvecklas och lär mig från varje träning och varje match vilket gör mig glad över min utveckling och mina prestationer. Men personligen har jag inget mål att jag vinna skytteligan eller något sånt. Det absolut viktigaste för mig är att hjälpa laget lyckas med målet att ta oss upp till OBOS Damallsvenskan, säger Robertson.

Omgång 17

IK Uppsala Fotboll - Lidköpings FK

Lördag 20 augusti, 14.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.