Inför: GUSK - IK Uppsala Fotboll
2022-06-09 18:00
Foto - Peter Bohlin.

Det är dags för årets första Uppsaladerby i Elitettan! Serieledande IK Uppsala Fotboll beger sig till Lötens IP för att ta sig an tabellsjuan GUSK i omgång 11. Derbyt inleder hela omgången och spelas under fredagskvällen med matchstart 19.00.

IK Uppsala Fotboll kliver in i omgång 11 av Elitettan som serieledare, med samma poäng som tvåan Växjö men med lite bättre målskillnad. Uppsala är, liksom tvåan Växjö, fortfarande obesegrade efter tio spelade omgångar. Trots serieledningen är Uppsala inte riktigt nöjda då man känner att det borde ha varit några fler poäng i potten efter inledningen av säsongen.

- Det känns såklart bra att vara serieledare, även om vi önskar att vi hade några fler poäng med oss. Säsongen är lång och varje match är viktig, säger Uppsalas mittback Ellen Arbman Hansing om tabelläget.

Uppsala tog förra helgen en 6-0-seger hemma mot Älvsjö AIK där även Ella Gunnarsson gjorde efterlängtad comeback efter sin korsbandsskada.

- Känslan är bra efter helgens vinst! Vi har jobbat på en del detaljer i veckan som vi tror kan vara viktiga på matchen. Vi känns lugna men ändå riktigt taggade! säger Arbman Hansing.

Derbyt mot GUSK är det första Uppsaladerbyt i Elitettan någonsin. Lagen har tidigare möts flera gånger i Svenska Cupen och i träningsmatcher, men nu när två Uppsalalag för första gången spelar i Elitettan så får vi ett derby även i seriesammanhang. GUSK ligger för närvarande på en sjundeplats i tabellen och har en meriterande bortaseger mot Alingsås FC United med sig i ryggen inför fredagsderbyt.

- Det ska bli kul med det första Uppsaladerbyt på elitnivå! Vi är flera i laget som är goda vänner med GUSK-spelarna och det blir såklart lite speciellt, men under matchens gång kommer det vara som vilken match som helst, säger Arbman Hansing.

Uppsala och GUSK möttes två gånger under försäsongen i vintras. Då vann Uppsala de matcherna med 4-0 respektive 4-1 men mycket har hänt sedan dess i båda lagen.

- Senast vi mötte GUSK var flera månader sen. Jag tror att båda lagen har utvecklats mycket sen dess och ändrat en hel del rent taktiskt. Vi tar med oss ett självförtroende och en målskillnad på 8-1 men på fredag är det en helt ny match med nya förutsättningar. Vi behöver maximera vår prestation både individuellt och som lag för att kunna ta 3 poäng på fredag, avslutar Arbman Hansing.

Omgång 11

Gamla Upsala SK - IK Uppsala Fotboll

Fredag 10 juni, 19.00

Lötens IP

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.