5-4-seger i derbyt mot GUSK!
2022-06-11 09:00
Foto - Oscar Larsson.

Det historiska Uppsaladerbyt mot GUSK slutar i en 5-4-seger för IK Uppsala Fotboll! Efter en svängig match med många tuffa närkamper och mycket hjärta lyckas vi dra sista strået och få med oss de tre poängen. Därmed är vi fortsatt obesegrade i Elitettan!

Över 600 personer hade tagit sig till Lötens IP för att se det historiska Uppsaladerbyt mellan GUSK och IK Uppsala Fotboll. Publiken skulle komma att bjudas på en underhållande match med mycket mål, tuffa närkamper och mycket känslor - precis som det ska vara i ett derby.

Hemmalaget GUSK inledde matchen bäst och var också det laget som tog ledningen efter dryga kvarten spelad. Mathilda Henrikssons tänkta inlägg blev ett skott som skruvade sig in i bortre hörnet. Efter baklängesmålet började Uppsala spela upp sig offensivt och visade varför man ligger i toppen av tabellen. 1-1 kom genom Johanna Renmark som retfullt petade bollen förbi GUSK:s målvakt Lina Lundqvist. Några minuter senare agerade Renmark istället framspelare då hon hann upp bollen precis innan den rann ut över sidlinjen och skickade in ett inlägg som Taryn Ries nickade in till 1-2.

Matchen fick sedan avbrytas i flera minuter efter att vår målvakt Caroline Forsgren fick en smäll i huvudet av GUSK:s anfallare Sanna Öhlund. Forsgren blev liggande länge och såg rejält groggy ut viket gjorde att Linnea Selander Wiberg gjorde sig redo för ett inhopp, men Forsgren kunde till slut ta sig upp och spela vidare. På tilläggstiden som las till kunde Uppsala utöka sin ledning genom skyttedrottningen Nicole Robertson som bröstade in bollen efter en nickskarv från Ries. 1-0 hade vänts till 1-3 och Uppsala gick in i halvtidsvilan med ett klart övertag i en match med många tuffa närkamper.

GUSK hade dock inte gett upp och fick en gratischans att ta sig in i matchen genom en 2-3-reducering direkt efter paus efter ett olyckligt självmål. Uppsala slog dock tillbaka omgående då Rosa Herreros placerade in 2-4 i målvaktens vänstra hörn bara några minuter senare. Robertson gjorde sedan sitt andra mål för dagen när hon utökade till 2-5 i den 56:e minuten. Målet var Robertsons elfte för säsongen och med det går hon också upp i ensam skytteligaledning i Elitettan.

Många trodde nog att matchen var avgjord, men GUSK jobbade sig tillbaka in i matchen och reducerade både till 3-5 och 4-5. Hemmalaget försökte gå för en kvittering i slutet, men Uppsala lyckades rutinerat döda tid och hålla undan. Seger med 5-4 till Uppsala som därmed vinner det historiska första Uppsaladerbyt på elitnivå!

I och med de tre poängen behåller Uppsala sin serieledning i Elitettan, men resterande matcher i omgång 11 spelas under lördagen och söndagen.

Nästa match för Uppsala är lördagen den 18 juni hemma på Studenternas IP mot Team TG med matchstart 15.00.

KÖP BILJETTER TILL DEN MATCHEN HÄR!

GUSK 4-5 (1-3) IK Uppsala Fotboll

1-0 (17´) Mathilda Henriksson

1-1 (23´) Johanna Renmark

1-2 (31´) Taryn Ries

1-3 (45+6) Nicole Robertson

2-3 (48´) Självmål

2-4 (52´) Rosa Herreros

2-5 (56´) Nicole Robertson

3-5 (65´) Sanna Öhlund

4-5 (70´) Josefin Lindström

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds (71´) - Helén Eke - Ellen Arbman Hansing - Linnea Selberg (K)

Andrea Thorisson (90+3)  - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark (71´) - Rosa Herreros (90´) - Taryn Ries

Nicole Robertson

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Hanna Persson (71`), Julia Ragnarsson (71´), Hannah Eriksson (90+3), Tyra Uppfeldt, Ella Gunnarsson (90´), Clara Leffler.