6-0-seger och comeback av Gunnarsson!
2022-06-04 20:00
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll tog femte raka hemmasegern när man besegrade Älvsjö AIK med 6-0 (3-0) under lördagen! Både Wilma Thörnkvist och Hanna Persson stod för två mål vardera, och glädjande fick även Ella Gunnarsson göra mål direkt i sin comeback efter sin korsbandsskada.

Uppsala hade revanschlusta med sig efter förra helgens poängtapp borta mot Ifö Bromölla. Problemet mot Bromölla var effektiviteten i offensiven, men mot Älvsjö dröjde det bara 11 minuter innan hemmalaget Uppsala spräckte nollan. Johanna Renmark hade en riktigt bra dag på sin högerkant och skapade gång på gång problem för Älvsjö med sina djupledslöpningar. Denna gång hittade hon in med ett inspel till Wilma Thörnkvist sköt in 1-0. Thörnkvist stod för en stark insats på mittfältet för Uppsala och löpte konstant över 90 minuter. Kvarten senare höll sig Renmark och Thörnkvist framme igen när Thörnkvist från samma position placerade in 2-0 vid målvaktens högra stolpe, hennes femte mål för säsongen. Innan den första halvleken var över hann även Rosa Herreros rulla in 3-0 efter en vacker framspelning av just - Wilma Thörnkvist.

Inför den andra halvleken böts Taryn Ries ut i förmån för Hanna Persson på vänsterkanten. Det skulle visa sig vara en lyckat byte då Persson inte behövde mer än tre minuter på sig innan bollen låg i nätet. Persson kombinerade sig in i straffområdet med Nicole Robertson och satte 4-0 till Uppsala. Persson gjorde även 5-0 efter att Renmark dragit iväg på en soloräd på högerkanten och hittat in till Persson som distinkt dunkade upp bollen i nättaket. Assisten till 5-0-målet var även Renmarks tredje assist för dagen.

Forwarden Ella Gunnarsson var glädjande tillbaka i truppen för första gången efter sin korsbandsskada hon ådrog sig ifjol. Gunnarsson byttes in i den 84:e minuten till publikens jubel och fick äntligen göra comeback i Uppsalatröjan. Som pricken över i:et fick hon även skriva in sig i målprotokollet då hon gjorde 6-0 på tilläggstid efter en mycket fin framspelning av Andrea Thorisson. 6-0 blev också slutresultatet och Uppsala kunde plocka in tre nya poäng på kontot. Uppsala har därmed fem av fem segrar på hemmaplan och hakar på i toppstriden av Elitettan.

Uppsala går därmed upp i serieledning efter att halva omgång 10 har spelats. Nästa match för Uppsala blir fredagen den 10 juni på Lötens IP då det är derby mot Gamla Upsala SK med matchstart 19.00.

IK Uppsala Fotboll 6-0 (3-0) Älvsjö AIK

1-0 (11´) Wilma Thörnkvist

2-0 (24´) Wilma Thörnkvist

3-0 (44´) Rosa Herreros

4-0 (48´) Hanna Persson

5-0 (69´) Hanna Persson

6-0 (90+1) Ella Gunnarsson

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Helén Eke - Ellen Arbman Hansing - Linnea Selberg (K) (84´)

Andrea Thorisson  - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark - Rosa Herreros (77´) - Taryn Ries (49´)

Nicole Robertson (84´)

Avbytare: Tindra Gustafsson (MV), Josefin Baudou, Hanna Persson (49`), Ella Gunnarsson (84´), Agnes Ahlsson (84´), Clara Leffler, Sonja Ekholm (77´).