Inför: IK Uppsala Fotboll - Älvsjö AIK
2022-06-02 20:00
Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för en ny hemmamatch för IK Uppsala Fotboll! Tabelltrean Uppsala tar emot Älvsjö AIK hemma på Studenternas IP under lördagen med matchstart 15.00, och laget är revanschsuget efter förra helgens poängtapp borta mot Ifö Bromölla.

Det är tight i Elitettan där det i nuläget framför allt är fyra lag som är inblandade i toppstriden - Lidköpings FK, Alingsås FC United, Växjö DFF och IK Uppsala Fotboll. Uppsala ligger inför den tionde omgången på en tredjeplats, två poäng bakom serieledande Alingsås. På lördag väntar nästa utmaning för Uppsala när man tar emot Älvsjö AIK hemma på Studenternas, ett Älvsjö som haft en tuff start på säsongen och ligger sist i tabellen.

- Vi är taggade inför matchen och fokuserade på att genomföra en bättre match än vad vi gjorde förra helgen. Älvsjö är ett lag som spelar bollen och som haft mycket bollinnehav i sina tidigare matcher så det kommer bli en tuff match där vi måste vara med från start, säger Uppsalas ytterback Beatrice Gärds inför matchen.

Beatrice Gärds har startat samtliga nio matcher i Elitettan på högerbackspositionen. Hon säger själv att inledningen på säsongen har varit godkänd men att det finns mer att ta av framöver.

- Formen har känts bra men det finns alltid finns saker att förbättra. Jag ställer höga krav på mig själv och när det inte riktigt sitter så sätter jag käppar i hjulet för mig själv, men överlag en godkänd insats så här långt. Som tur är så är det långt kvar på säsongen, så än finns det tid att utvecklas ännu mer! skrattar hon.

Uppsala är fortsatt obesegrade i Elitettan men var efter senaste omgången rejält besvikna när man bara fick med sig 1-1 borta mot Ifö Bromölla. Trots ett klart spelövertag lyckades man inte förvalta sina målchanser, och laget var allt annat än nöjda när man reste hem från Strandängens IP. Den efterföljande analysen av matchen landade i just att effektiviteten i offensiven måste förbättras - bollen ska bara in.

- Vi tar med oss vikten av att sätta våra chanser. Vi hade ett stort bollinnehav men i slutändan är det målen som avgör en match och där var vi inte tillräckligt bra. Desperationen och viljan att göra mål i kombination med viljan att inte släppa in mål måste höjas annars spelar det ingen roll, resultatmässigt, hur stort bollinnehav vi har, utvecklar Gärds.

Under den här träningsveckan har Uppsala därmed lagt en hel tid på att fila på offensiven inför matchen mot Älvsjö. Laget vill revanschera sig från poängtappet senast och ser vad som kommer att krävas för att ta tre poäng på lördag.

- Vi har haft en bra träningsvecka där vi tränat mycket på att spela bollen framåt för att bryta linjer och skapa goda möjligheter för bra anfall. Vi har diskuterat intensitet och tempo där vårat beslutsfattande blir en nyckelfråga för att lyckas, avslutar Gärds.

Omgång 10

IK Uppsala Fotboll - Älvsjö AIK

Lördag 4 juni, 15.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.