Inför: IK Uppsala Fotboll - Västerås BK30
2022-03-26 12:00
Andrea Thorisson. Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för försäsongens sista träningsmatch! Efter tre månader av tuff träning och matchande har vi nästan kommit fram tll seriestart i Elitettan, men första väntar den sista träningsmatchen hemma mot Västerås BK30.

Månaderna har tickat på och nu står vi inför den sista träningsmatchen innan seriepremiären i Elitetan nästa vecka. Genrepshelgen började med en lugn träning på lördagsmorgonen för laget.

- Nu dagen innan match så hade vi en ganska lugn tröja med mer fokus på taktik. Jag personligen tänker inte så mycket på matchen dagen innan, jag försöker tänka på annat och ladda på det sättet. Men när jag väl kommer till Studan på matchdag och träffar gänget i omklädningsrummet så kopplar jag på och taggar igång, säger Uppsalas mittfältare Andrea Thorisson inför matchen.

Uppsala har under försäsongen haft ett tight matchande mot klubbar både från Division 1, Elitettan och OBOS Damallsvenskan. Morgondagens motståndare är Västerås BK30 som den här säsongen kommer att husera i Division 1 Norra Svealand. I laget finns vår forward Ella Gunnarssons tvillingsyster Hanna Gunnarsson som även tillhörde Uppsala under delar av fjolårssäsongen. Matchen mot BK30 blir Uppsalas genrep inför seriepreiären i Elitettan mot Bergdalens IK nästa vecka.

- Man känner att det börjar närma sig nu. Det här blir en match där vi får träna på saker vi behöver utveckla och försöka få till de sista delarna i spelet. Jag fokuserar inte så mycket motståndet utan det viktigaste är att vi får en chans till att spela ihop oss och få med oss en bra känsla inför premiären. Det har varit en lång försäsong så det ska bli skönt att det drar igång på riktigt nästa vecka, säger Thorisson.

Andrea Thorisson kom till Uppsala från IFK Kalmar inför den här säsongen. Thorisson var Uppsalas första nyförvärv och skrev på för laget redan innan fjolårssäsongen var avslutad.

- För mig personligen så har det varit mycket nytt, dels med en ny klubb men också med en helt ny position. Jag är ju fortfarande mittfältare men vi i Uppsala spelar på ett helt annat sätt än vad jag än vad vid sen tidigare klubbar. Det är en mer friare och mer kreativ roll än vad jag är van vid så det är en omställning att hitta rätt, säger hon och berättar om hur hon ser på säsongen som väntar:

- Jag vill få så mycket speltid jag bara kan och utveckla mig själv som fotbollsspelare. Att jobba på min egna förmåga kommer också hjälpa laget. Sen självklart vill man vinna mycket matcher och ha roligt under säsongen. För mig är det viktigt att inte sväva iväg och tänka för långt bort, utan jag tar det match för match och fokuserar på den utmaningen som står framför mig, säger hon.

Träningsmatch:

IK Uppsala Fotboll - Västerås BK30

Söndag 27 mars. 13.00

Studenternas IP

Biljettinformation:

Pris - 50 kr

0-18 år - Fritt inträde

Betalning - Swish i entrén

(OBS. Säsongskort gäller inte för inträde på träningsmatcher)

UNT sänder matchen vilket gör att du kan se den på UNT och SportExpressen Play.

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Kiosken är öppen - varmt välkomna till Studenternas IP!