4-0-seger i derbyt mot GUSK!
2022-03-22 21:10
Foto - Oscar Larsson.

Trots en svag andra halvlek kunde hemmalaget IK Uppsala Fotboll komfortabelt vinna derbyt mot Gamla Upsala SK med 4-0 (3-0). Nu är det endast en träningsmatch kvar innan seriepremiären väntar den 2 april.

Uppsala tog kommandot från start och det dröjde inte länge innan man spräckte nollan. Wilma Thörnkvist hittade in med en fin passning genom straffområdet till Johanna Renmark som enkelt kunde rulla in bollen i mål. 1-0 redan efter sex spelade minuter var ett faktum. 2-0-målet kom på en hörnvariant som tränarteamet snickrat fram tidigare i veckan. Andrea Thorissons hörna nådde Nicole Robertsons panna som helt fri kunde nicka in 2-0-målet via den vänstra stolpen.

Strax innan paus höll sig Renmark återigen framme. Efter att Robertson provat skott och måvakten släppt en retur blev det en rörig situation i straffområdet innan bollen till sist hamnade vid Renmarks fötter. Hon sköt bollen via målvakten in i mål och gav Uppsala en 3-0-ledning med sig in i halvlekspausen.

I den andra halvleken kunde Taryn Ries fastställa slutresultatet 4-0 efter knappa tio spelade minuter. Robertson drog på ett skott utifrån, målvakten lämnade en retur och Ries kunde trycka in bollen i mål. Efter 4-0-målet gick Uppsala ner sig rejält och gav över taktpinnen till GUSK. Uppsala hittade inte alls rätt i uppspelen eller i presspelet vilket gjorde att GUSK fick en gratis möjlighet att ta sig in i matchen. Gästerna skapade några halvchanser att reducera, men trots en svag andra halvlek kunde Uppsala hålla nollan matchen ut. 4-0 blev slutresultatet på Studenternas IP under tisdagskvällen.

Nästa träningsmatch för Uppsala blir den 27 mars klockan 13.00 då man tar emot Västerås BK30 hemma på Studenternas IP.

IK Uppsala Fotboll 4-0 (3-0) Gamla Upsala SK

1-0 (6) Johanna Renmark

2-0 (21) Nicole Robertson

3-0 (41) Johanna Renmark

4-0 (54) Taryn Ries

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Linnea Selberg (72) - Ellen Arbman Hansing - Helén Eke - Beatrice Gärds (46)

Andrea Thorisson (61)  - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark (72) - Rosa Herreros - Taryn Ries

Nicole Robertson

Avbytare: Hannah Eriksson (61), Hanna Persson (72), Anna Björklund (46), Julia Ragnarsson (72), Caroline Forsgren (MV).