Inför: IK Uppsala Fotboll - GUSK
2022-03-21 19:45
Elina Lenir. Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för träningsmatch hemma på Studenternas IP mellan IK Uppsala Fotboll och Gamla Upsala SK! Matchen går av stapeln under tisdagskvällen med avspark 17.00.

Detta är andra gången under försäsongen som Uppsala Fotboll och Elitettan-nykomlingen Gamla Upsala SK ställs mot varandra. Den matchen vann Uppsala komfortabelt med 4-1 efter mål av Nicole Robertson, Terese Markelund, Tyra Uppfeldt och Johanna Renmark.

- Jag tycker att förra matchens resultat är rättvist. Vi vet att GUSK är ett duktigt lag som också har en del matcher i bagaget nu, så för oss handlar det mycket om att driva upp tempot och göra det som vi har tränat på under denna försäsongen, säger Uppsalas mittfältare Elina Lenir inför matchen.

Uppsala spelar sina två sista träningsmatcher den här veckan innan seriepremiären väntar hemma mot Bergdalens IK den 2 april. Förutom matchen mot GUSK under tisdagskvällen väntar även en match mot Division 1-laget Västerås BK30 på söndag.

- Matchen mot GUSK är näst sista matchen innan seriepremiären, så självklart vill man få med sig en bra prestation i denna matchen för att få en go känsla in i premiärveckan. Sen är det också ett derby, så självklart vill man vinna! säger Lenir.

Lenir har fått en hel del speltid på det centrala mittfältet under försäsongen hittills och säger att hon trivs väldigt bra i sin nya klubb Uppsala.

- Jag trivs väldigt bra här, bådemed staden, laget och ledarstaben. Vi har blivit ett skönt gäng vilket har gjort den första tiden väldigt enkel för mig personligen, säger Lenir.

Uppsala har i sina tre senaste träningsmatcherna mött lag ifrån OBOS Damallsvenskan - Djurgårdens IF, AIK och KIF Örebro DFF. Det har blivit en seger och två förluster i de matcherna, men framför allt har Uppsala fått känna på ett spel i ett högt tempo inför vad som komma skall i Elitettan.

- Det har varit tre givande matcher och bra värdemätare. Framförallt är den största skillnaden tempot där mycket handlar om förberedelser - fotställning, orientering osv. Att hela tiden ligga steget före och veta vad man ska göra i nästa skede. Men jag tycker att vi har stått oss bra mot dem alla, där vi även slår Djurgården. Fokuset och utmaningen nu är att hålla samma kvalitet i 90 minuter och under en hel säsong, säger Lenir.

Träningsmatch:

IK Uppsala Fotboll - Gamla Upsala SK

Tisdag 22 mars. 17.00

Studenternas IP

Biljettinformation:

Pris - 50 kr

0-18 år - Fritt inträde

Betalning - Swish i entrén

(OBS. Säsongskort gäller inte för inträde på träningsmatcher)

UNT sänder matchen vilket gör att du kan se den på UNT och SportExpressen Play.

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Varmt välkomna till Studenternas IP!