Inför: IK Uppsala Fotboll - AIK
2022-03-11 13:00
Johanna Renmark. Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll laddar upp för veckans andra träningsmatch! Laget kommer stärkta från 3-2-segern mot Djurgården i onsdags, och nu väntar ytterligare ett motstånd från OBOS Damallsvenskan då AIK kommer till Studenternas IP under lördagen.

Uppsala spelade alltså en tuff träningsmatch i onsdags då man vände och vann hemma mot Djurgården med 3-2. Redan tre dagar senare väntar nu nästa match, och spelarna har fokuserat mycket på återhämtning för att orka ladda om inför mötet med AIK.
- De som spelade mycket mot Djurgården hade en lugn återhämtningsträning dagen efter matchen. Övriga i laget tränade på som vanligt, vilket gör att vi alla har pigga ben till matchen mot AIK, säger Uppsalas Johanna Renmark inför matchen.

Matchen mot Djurgården i onsdags gav Uppsala en ordenlig boost. Efter att ha hamnat i ett tidigt 0-2-underläge lyckades man jobba sig tillbaka in i matchen och tog till slut hem segern med 3-2. Uppsala bjöd på tre fina mål och en i överlag fin insats, och trots att det fortsatt finns en del bitar att förbättra känner Renmark att laget är på rätt spår.

- Det känns bra att vi kan vinna över ett damallsvenskt lag. Vi gjorde en stark comeback i matchen efter att ha legat under med 0-2 efter bara 20 minuter. Vi fick med oss mycket positiva fotbollsaktioner, men vi har självklart fler saker att jobba på. Detta bevisar dock att vi är på rätt väg! säger Renmark.

Renmark är en av spelarna som har fått stort förtroende av tränarteamet under försäsongen, och hon har fått mycket speltid i träningsmatcherna som har varit. Hon gjorde mål direkt i debuten mot Gamla Upsala SK tidigt i februari, och nu senast mot Djurgårdens IF stod hon för en fin insats på högerkanten där hon även assisterade till två av målen.
- Det har känts bra och det känns som att jag utvecklas för varje match som går! Dessutom trivs jag väldigt bra i laget, det är alltid kul att komma till träningarna vilket gör mig ännu mer motiverad till att utvecklas, säger Renmark själv om försäsongen hittills.

Under lördagen väntar alltså ytterligare en träningsmatch mot ett damallsvenskt motstånd. AIK slutade på en tiondeplats i OBOS Damallsvenskan ifjol, och i motståndarlaget hittar vi bland annat Uppsalas tidigare lagkapten Agnes Nyberg. För Uppsala blir matchen ytterligare en möjlighet att se hur man mäter sig mot damallsvenskt motstånd.

- Det känns som en bra utmaning för oss att möta ännu ett allsvenskt lag! Vi har en positiv känsla i laget och alla är taggade inför lördagen! avslutar Renmark.

Träningsmatch:

IK Uppsala Fotboll - AIK

Lördag 12 mars, 12.30

Studenternas IP

Biljettinformation:

Pris - 50 kr

0-18 år - Fritt inträde

Betalning - Swish i entrén

(OBS. Säsongskort gäller inte för inträde på träningsmatcher)

UNT sänder matchen vilket gör att du kan se den på UNT och SportExpressen Play.

Kiosken är öppen av Triller under matchen för dig som är fikasugen. För information är det även väldigt begränsat med parkeringar runtomring Studenternas för tillfället, då det pågår byggnationer inför bandyfinalen nästa helg. På grund av detta är parkeringarna på Ulleråkersvägen samt den mellan fotbollsarenan och bandyaplanen avstängda. Däremot finns det fortsatt parkeringar bortom bandyplanen.

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Varmt välkomna till Studenternas IP!