0-2-underläge till 3-2-seger mot Djurgården!
2022-03-10 13:00
Matchens målskyttar Nicole Robertson, Rous Herreros & Andrea Thorisson.

IK Uppsala Fotboll tog under onsdagskvällen en meriterande seger i träningsmatchen mot damallsvenska Djurgårdens IF. Uppsala hamnade i ett tidigt 0-2-underläge men vände matchen till seger med 3-2 efter tre vackra mål av Andrea Thorisson, Nicole Robertson och Rosa Herreros.

IK Uppsala Fotboll ställdes för första gången för i år mot ett damallsvenskt motstånd när Djurgårdens IF besökte Studenternas IP. Gästerna tog direkt kommandot i matchen och gick upp in 2-0-ledning efter en sämre start på matchen av Uppsala. Hemmalaget jobbade sig dock in i matchen och reduceringen dröjde inte länge. Johanna Renmark tog sig fram runt högerkanten och slog ett inspel snett inåt bakåt. Bollen gick dock igenom hela straffområdet och ut till Andrea Thorisson som drog till från distans, med fel fot, men skottet seglade vackert in i målvaktens vänstra kryss. Målet innebar 1-2 på tavlan, men innan den första halvleken var över skulle även kvitteringen hinna komma. Renmark stod för sin andra assist för dagen när hon tog återigen tog sig fram på högerkanten, slog inspelet snett inåt bakåt mot Nicole Robertson som distinkt rullade in 2-2. Kvitteringen var det sista som hände innan paus och Uppsala gick till halvtidsvila med 2-2 i ryggen och en fin upphämtning.

Uppsala fortsatte att stå upp bra i den andra halvleken. Trots att tröttheten smög sig in i laget ju längre matchen gick så höll de ändå jämna steg med Djurgården och Uppsala styrde spelet i vissa perioder. Vändningen fullbordades med dryga åtta minuter kvar av matchen då 3-2-målet kom. Efter fint förarbete av Julia Ragnarsson och Hanna "HP" Persson hamnade bollen hos Rosa Herreros som vände upp och borrade in skottet i måvaktens vänstra hörn. Slutminuterna handlade om att försvara ledningen, men Uppsala höll undan och tog hem segern med 3-2!

Nästa träningsmatch för Uppsala blir lördagen den 12 mars då man möter AIK hemma på Studenternas IP med matchstart 12.30.

IK Uppsala Fotboll 3-2 (2-2) Djurgårdens IF FF

0-1 (4´) Sara Lilja Vidlund

0-2 (17) Stinalisa Johansson

1-2 (23) Andrea Thorisson

2-2 (45) Nicole Robertson

3-2 (82) Rosa Herreros

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Julia Ragnarsson - Linnea Selberg - Ellen Arbman Hansing (61´) - Beatrice Gärds (81´)

Elina Lenir - Andrea Thorisson (81´)

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Taryn Ries (61´)

Nicole Robertson (81´)

Avbytare: Hanna Persson (61´), Hannah Eriksson (81´), Tyra Uppfeldt (81`), Anna Björklund (81´), Helén Eke (61´), Sandra Jakobsen (MV).