4-0-seger efter dubbla mål av Ries & Robertson
2022-02-20 08:45
Foto - Oscar Larsson.

Det blev en seger med 4-0 (2-0) i lördagens träningsmatch hemma mot division 1-laget Sandvikens IF för IK Uppsala Fotboll. Målen gjordes av de amerikanska nyförvärven Nicole Robertson och Taryn Ries som båda gjorde varsitt mål i båda halvlekarna.

På ett soligt Studenternas IP gick avsparken igång klockan 13.00 i träningsmatchen mellan IK Uppsala Fotboll och Sandvikens IF. Det syntes tydligt från start att det skiljer en division mellan lagen då Uppsala satte en hög press på Sandviken, som också skulle bli lyckosam. Efter knappt tio minuter spelade fångade Taryn Ries upp en svag hemåtpassning och stressade deras målvakt till ett misstag. Därefter kunde hon enkelt peta in 1-0 och sätta Uppsala i förarsätet direkt.

Uppsala fortsatte med den höga pressen och 2-0 kom efter ett hårt jobb av Rosa Herreros och Hanna Persson där "HP" kunde vinna bollen. "HP" serverade ett fint inlägg in till Nicole Robertson som behärskade stötte in bollen i mål och ökade på ledningen. 2-0 stod sig till halvtidsvilan och trots en hel del slarv i hemmalaget var ledningen ohotad.

Sandviken spelade upp sig i den andra halvleken som blev lite jämnare, men det var fortsatt Uppsala som skrev in sig i målprotokollet. 3-0-målet var en fin aktion av firma Elina Lenir - Taryn Ries. Lenir vann bollen på mitten av Sandvikens planhalva, vände runt och slog en fin passning till Ries som bara kunde springa med och lugnt placera in bollen bakom Sandvikens målvakt. Sandviken skapade några chanser på kontring, men det var Nicole Robertson som fastställde slutresultatet på nick efter ett fint inlägg av Herreros. 4-0 slutade matchen till Uppsala som trots en lite svagare insats komfortabelt kunde ta hem segern.

Nästa träningsmatch för Uppsala är onsdagen den 23 februari då det är dags för match i Upplandscupen hemma mot Upsala IF klcokan 18.30.

IK Uppsala Fotboll 4-0 (2-0) Sandvikens IF

1-0 (9) Taryn Ries

2-0 (24) Nicole Robertson

3-0 (50) Taryn Ries

4-0 (61) Nicole Robertson

Startelvan:
Sandra Jakobsen (MV)

Josefin Baudou - Sofia From (46´) - Linnea Selberg (80´) - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson (61´) - Elina Lenir (80´)

Taryin Ries (61´) - Rosa Herreros - Hanna Persson

Nicole Robertson (80´)

Avbytare: Ellen Arbman Hansing (46´), Beatrice Gärds (80´), Hannah Eriksson (80´), Wilma Thörnqvist (61´), Johanna Renmark (61´), Tyra Uppfeldt (80´), Caroline Forsgren (MV).