Inför: IK Uppsala Fotboll - Upsala IF (Upplandscupen)
2022-02-22 08:00
Sofia From. Foto - Oscar Larsson.

Årets första tävlingsmatch väntar runt hörnet! Det är dags för IK Uppsala Fotboll att kliva in i Upplandscupen när man ställs mot Upsala IF hemma på Studenternas under onsdagskvällen.

IK Uppsala Fotboll spelar under onsdagskvällen sin första match i Upplandscupen då man tar emot Upsala IF hemma på Studenternas IP. UIF kommer i år att spela i Divison 1 Norra Svealand och är ett av lagen Uppsala kommer att ställas mot i Grupp 4.

- Jag ser väl inte så annorlunda på den här matchen gentemot de andra två matcherna vi har hunnit spelat. Vi ska som i tidigare matcher fokusera på vad vi ska göra för att utvecklas och bli bättre tillsammans. Vi behöver sätta våra delar som vi hunnit träna på och ha en större skärpa och ett bättre tålamod i vår offensiv. Sen är det ju såklart kul med en tävlingsmatch jämfört med träningsmatcher, säger Uppsalas mittback Sofia From inför matchen.

From har sedan våren ifjol haft problem med sitt vänsterknä vilket gjort att hon tejpat knät inför varje träning och match. Stundtals spelar hon med stora smärtor och valet står nu mellan att spela med smärtan eller opereras, men vid operation missar hon i princip hela vårsäsongen.

- Mitt knä skulle jag gärna byta ut för länge sen. Det pendlar upp och ner i smärtan men just nu gör det ont mest hela tiden. Det lutar verkligen åt en operation för att få bukt med problemet och för att kunna gå 100% ute på banan igen, säger From om knäskadan.

Uppsala har hittills spelat två träningsmatcher under försäsongen - 4-1-seger mot Gamla Upsala SK samt 4-0-seger mot Sandvikens IF. Två planenliga segrar men spelet har fortfarande stor potential att utvecklas fram till seriestarten i början av april.

- Våra två matcher hittills har väl varit godkända men vi är långt ifrån nöjda. Vi är fortfarande ett nytt lag och håller fortfarande på att skapa och hitta relationer med varandra ute på planen. Stundtals sitter det bra men vi håller på att utveckla det och det känns som att det blir bättre och att vi börjar tänka mer lika ju längre tiden går tillsammans, säger From.

Upplandscupen:

IK Uppsala Fotboll - Upsala IF

Onsdag 23 februari, 18.30

Studenternas IP

Biljettinformation:

Pris - 50 kr

0-18 år - Fritt inträde

Betalning - Swish i entrén

(OBS. Säsongskort gäller endast för tävlingsmatcher i Elitettan)

Om du inte kan vara på plats kan du se matchen på Spiideo Play för 39 kr.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE IK UPPPSALA FOTBOLL - UPSALA IF PÅ SPIIDEO!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Varmt välkomna till Studenternas IP!