Inför: IK Uppsala Fotboll - Sandvikens IF
2022-02-18 10:00
Foto - Fredrik Sund.

Under lördagen väntar IK Uppsala Fotbolls andra träningsmatch för säsongen! På besök till Studenternas kommer Division 1-laget Sandvikens IF.

Uppsala fick en fin start på matchsäsongen då man komfortabelt besegrade Gamla Upsala SK med 4-1 i säsongens första träningsmatch förra helgen. Nu rullar träningsmatcherna vidare fram till seriepremiären den 2 april, och närmast väntar alltså Sandvikens IF under lördagen.

- Det känns bra inför lördagens match, det är kul att vi äntligen är igång med träningsmatcher! Jag har saknat uppladdningen och matchmomenten, det ger oss den extra energin som driver på utvecklingen inför kommande tävlingsmatcher, säger Uppsalas anfallare Tyra Uppfeldt.

I träningsmatchen mot Gamla Upsala SK förra helgen byttes Uppfeldt in med dryga kvarten kvar att spela. Uppfeldt fick sen skriva in sig i målprotokollet direkt då hon placerade in 4-1 på stopptid efter fint förarbete av Hanna "HP" Persson.

- Det var väldigt kul att få göra mål! "HP"s passning gjorde allt, så för mig var det bara att sätta dit foten, säger Uppfeldt om målet.

18-åriga Uppfeldt är en av de spelarna i truppen som är nya i lgaet inför den här säsongen, men hon fick vara med redan ifjol och testa på spel i Elitettan tillsammans med Uppsala. Inför den här säsongen lyftes både hon och Hannah Eriksson upp från den elitförberedande truppen till elitlaget och båda gör nu sina första riktiga säsonger på seniornivå.

- Det känns bra hittills! Det är tidigt på säsongen, men precis som många andra sagt är det ett lag som har kunnat prestera bra på träningarna med många nya spelare. Det är kul att samtliga spelare kommit in i laget och det har bidragit till en härlig, positiv energi, säger hon.

Uppsala har drygt 1 1/2 månad kvar till seriepremiären i Elitettan och har haft en lång träningsperiod innan träningsmatcherna nu dragit igång. Uppfeldt känner att laget är på rätt spår men att det finns delar i spelet som de fortsatt vill utveckla innan det är dags för allvar. Någonting som däremot lyser igenom bland spelarna i laget är ambitionen att prestera på högsta nivå.

- Det känns som att vi är på gång! Vi har några pusselbitar kvar som ska komma till rätta. Viljan att vara ett topplag finns verkligen i truppen och det känns väldigt lovade och spännande, säger Uppfeldt.

Träningsmatch:

IK Uppsala Fotboll - Sandvikens IF

Lördag 19 februari, 13.00

Studenternas IP

Biljettinformation:

Pris - 50 kr

0-18 år - Fritt inträde

Betalning - Swish i entrén

(OBS. Säsongskort gäller inte för inträde på träningsmatcher)

UNT sänder matchen vilket gör att du kan se den på UNT och SportExpressen Play.

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

Varmt välkomna till Studenternas IP!