4-1-seger i första träningsmatchen!
2022-02-12 09:00

IK Uppsala Fotboll tog en komfortabel 4-1-seger i årets första träningsmatch! Många spelare fick speltid i matchen som spelades mot Gamla Uppsala SK på ett kyligt Studenternas IP under fredagskvällen.

Uppsala har haft en lång träningsperiod inför den första träningsmatchen och spelarna var väldigt glada över att äntligen få spela match igen. Det var första gången som många av nyförvärven i laget fick dra på sig matchtröjorna och kliva ut på Studenternas IP inför hemmapubliken, och man lyckades också bjuda publiken på en seger.

Nollan spräcktes strax innan paus då Uppsala fick straff. Amerikanskan Nicole Robertson klev fram och var säkerheten själv när hon slog in 1-0 till hemmalaget. Strax innan paus kom även 2-0 efter ett fint samarbete mellan Rosa Herreros och Johanna Renmark där Renmark var den som tog hand om avslutet.

Uppsala hade alltså 2-0 med sig in i den andra halvleken där man dessutom genomförde fem byten i halvtid. Samtliga spelare i den uttagna truppen fick speltid i matchen förutom målvakten Sandra Jakobsen. 3-0 kom i mitten av halvleken genom Terese Markelund, men tyvärr tvingades Markelund senare tyvärr utgå med en befarad knäskada. GUSK kvitterade till 3-1 i den 65:e minuten innan Tyra Uppfeldt fastställde slutresultatet 4-1 på stopptid.

Nästa träningsmatch för Uppsala är lördagen den 19 februari då man tar emot Division 1-laget Sandvikens IF hemma på Studenternas IP klockan 13.00.

IK Uppsala Fotboll 4-1 (2-0) Gamla Upsala SK

1-0 (41) - Nicole Robertson (straff)

2-0 (44) - Johanna Renmark

3-0 (65) - Terese Markelund

3-1 (75) - Izabelle Rydell

4-1 (90+4) - Tyra Uppfeldt

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Anna Björklund - Ellen Arbman Hansing - Linnea Selberg - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson - Wilma Thörnqvist

Taryin Ries - Rosa Herreros - Johanna Renmark

Nicole Robertson

Avbytare: Sofia From, Hanna "HP" Persson, Hannah Eriksson, Sofia Sterner, Alva Johansson, Nora Åsbrink, Tyra Uppfeldt, Terese Markelund, Elina Lenir, Josefin Baodou, Sandra Jakobsen (MV).

Publik - 196 st