Toivio matchhjälte när Älvsjö besegrades!
2021-08-08 11:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll tog tre poäng direkt när höstsäsongen i Elitettan drog igång under lördagseftermiddagen. På ett regnigt Studenternas IP besegrade man gästande Älvsjö AIK med 3-2 (2-0) efter mål av nyförvärvet Maria Poli, Lina Thoreson och Ellen Toivio.

Uppsala tog tag i taktpinnen direkt från start och visade upp ett fint spel för de 272 personerna i hemmapubliken. Det var framför allt på vänsterkanten som Uppsala skapade sina chanser, och det dröjde heller inte länge innan ledningsmålet kom. Nyförvärvet Maria Poli, som kommer just från Älvsjö AIK, nickade in Ellen Toivios fina inlägg och gav hemmalaget ledningen i den 12:e minuten - en perfekt start för Poli i sin nya klubb.

- Vi startar matchen väldigt bra och spelar riktigt fint i vissa stunder i den första halvleken, säger Uppsalas Ellen Toivo, som var en av Uppsalas bästa spelare i matchen.

2-0 kom bara några minuter senare efter en fin kontring av Uppsala. Agnes Nyberg hittade ut på Toivio på vänsterkanten som direkt slog in den till Ida Strömblad, Strömblad hittade vidare till Lina Thoreson som fint placerade in bollen vid målvaktens vänstra stolpe. 2-0 stod sig till paus och Uppsala hade ett bra läge inför den andra halvleken.

Älvsjö hade dock inte givit upp och kom ut i den andra halvleken med betydligt mer aggressivitet. Uppsala började slarva och komma sent in i situationerna vilket gjorde att gästerna kunde få in både 2-1 och 2-2 med knappa 20 minuter kvar att spela.

- I andra halvlek kom Älvsjö ut med mer energi och aggressivitet och lyckades tyvärr få in två mål. Det kommer att vara sånna perioder i matchen där motståndarna har momentum, och då gäller det för oss att kunna kontrollera det bättre och inte dippa för djupt, säger Toivio.

Stämningen på planen hade framför allt under den andra halvleken blivit ganska grinig och det var många tuffa dueller mellan spelarna. En situation uppstod när Beatrice Gärds kom upp på högerkanten och fick en rejäl flygtur där Uppsala fick frispark. Bergman Lundin slog in frisparken som sedan rensades ut rakt på fötterna hos Toivio på vänsterkanten. Hon måttade upp, klev fram och drog till med ett skott som seglade hela vägen in i mål. Stor glädje utbröt på planen, inga fler mål gjordes och Toivio blev därmed matchvinnare med sitt välplacerade skott som betydde 3-2.
- Det var viktigt att vi fick in 3-2 och att vi sen kunde kontrollera sista delen av matchen. Det känns väldigt bra att starta höstsäsongen med en vinst! säger matchhjälten Toivio.

I och med segern och de tre poäng går Uppsala upp på en tredjeplats i Elitettan, fortsatt med en match mindre spelad. Nästa match i Elitettan för Uppsala blir den 14 augusti då man ställs mot Bollstanäs SK borta på Bollstanäs IP klockan 18.00.

IK Uppsala Fotboll 3-2 (2-0) Älvsjö AIK

1-0 (12´) Maria Poli

2-0 (18´) Lina Thoreson

2-1 (65´) Alice Ahlberg

2-2 (71´) Alice Ahlberg

3-2 (77´) Ellen Toivio

Startelva från vänster:
Sandra Jakobsen (MV)
Ellen Toivio - Ellen Arbman Hansing - Sofia From - Beatrice Gärds
Marika Bergman Lundin - Agnes Nyberg (K)
Ida Strömblad (73´) - Isabella Mattsson - Lina Thoreson
Maria Poli (88´)

Avbytare: Lina Lundqvist (MV), Samantha Ammanuel, Moa Öhman (88´), Hanna Persson (73`), Ida Andersson Weidenberg, Wilma Nyberg.