Fjärde raka segern efter 2-1 mot Morön!
2021-06-27 19:00
Uppsalas mittfältare Marika Bergman Lundin. Foto - Jörgen Bergqvist.

IK Uppsala Fotboll tog sin fjärde raka seger när man besegrade tabelltvåan Morön BK borta på Skogsvallen med 1-2 (0-2). Uppsala gick upp i en tidig ledning i den första halvleken och släppte sedan aldrig kommandot om matchen, och man får med sig tre viktiga poäng i toppstriden på den långa bussresan hem.

Uppsala gjorde en fin första halvlek där man direkt tog tag i matchen, och redan efter sju minuter låg bollen i nätet för bortalaget. Lina Thoreson, som gjorde sin första match från start i Elitettan i år, tog sig fram i straffområdet och tvingade Morönförsvaret till en rensning som hamnade rakt på fötterna hos Marika Bergman Lundin. Bergman Lundin drog till och bollen seglade in i i nätet och innebar 0-1 till gästerna.

- Vår matchplan inför gick ut på att äga mycket boll och att stänga ner deras längre bollar och  kontringar. Det var skönt att få en tidig ledning så vi kunde styra matchen dit vi ville, säger målskytten Bergman Lundin.

Uppsala skulle även komma att göra 0-2 när Isabella Mattsson fångade upp ett inlägg från Thoreson i den 22:a minuten. 0-2 stod sig halvleken ut och Uppsala såg ut att ha bra kontroll på matchen.

Morön gjorde några förändringar paus när man genomförde tre byten och började jobba för att få till en reducering i den andra halvleken. Uppsala gick ned sig en del och fick fokusera på att hålla tätt bakåt, vilket man gjorde bra då de riktigt heta målchanserna uteblev för Morön.

- Jag upplevde att vi kontrollerade matchen till stora delar, vi gör inte vår allra bästa match men vi löser det ändå relativt bra, säger Bergman Lundin.

Uppsala såg ut att hålla nollan hela matchen igenom, men Morön fick lite turligt till en reducering i den 89:e minuten då ett skott styrdes in via Sofia From vilket ställde Lina Lundqvist i målet. Närmare än så kom dock inte hemmalaget utan Uppsala kunde stänga matchen och få med sig tre viktiga poäng i toppstriden av Elitettan.

- Det är alltid skönt att få med sig tre poäng, speciellt efter en så lång resa, säger Bergman Lundin som nu har tio timmars bussresa hem att vänta under söndagskvällen.

Tack vare de tre poängen mot dåvarande tabelltvåan Morön BK så behåller Uppsala serieledningen i Elitettan, nu med Umeå IK som ny tvåa två poäng bakom. Nästa match i Elitettan för Uppsala blir lördagen den 3 juli hemma på Studenternas IP mot IFK Kalmar klockan 12.00. Den matchen kan du köpa biljetter till här - https://uppsalafotboll.ebiljett.nu/

Morön BK 1-2 (0-2) IK Uppsala Fotboll

0-1 (7´) Marika Bergman Lundin

0-2 (22´) Isabella Mattsson

1-2 (89´) Hildah Magaia

Startelva från vänster:
Lina Lundqvist (MV)
Julia Ragnarsson - Ellen Arbman Hansing - Sofia From (K) - Beatrice Gärds
Marika Bergman Lundin - Ida Strömblad (55´)
Lina Thoreson (66´) - Isabella Mattsson (85´) - Ellen Toivio (85´)
Beata Olsson

Avbytare: Isabelle Granlund (MV), Agnes Nyberg (55´) Agnes Dahlström (85´), Moa Öhman (85´), Hanna Persson (66´), Thea Barkfeldt, Jennifer Askebrand.