Inför: Morön BK - IK Uppsala Fotboll
2021-06-26 12:00
Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för en av seriens längsta bortamatcher för IK Uppsala Fotboll när man under midsommarhelgen beger sig upp till Skellefteå för att ta sig an tabelltvåan Morön BK. Det är ett spännande toppmöte i Elitettan där viktiga poäng står på spel för båda lagen.

Det är ett toppmöte som väntar under söndagen då serieledande IK Uppsala Fotboll ställs mot tabelltvåan Morön BK. Hemmalaget Morön har sex raka segrar i bagaget och är starka på hemmaplan där man bland annat har besegrat topplagen Umeå IK. I laget finns även trean i skytteligan Arianna Veland som har stått för sex mål hittills. Uppsala kommer senast från en 3-2-seger hema mot Norrköping och har en match mindre spelad än Morön. Båda lagen står på 22 inspelade poäng  i tabellen, så det är en riktigt spännande match som väntar under söndagen.

- Det kommer definitivt att bli en tuff match där vi måste vara skärpta i allt vi gör igenom hela matchen. Framför allt måste vi vara ett bra samspelt lag imorgon, säger Uppsalas mittfältare Ida Strömblad inför matchen.

Uppsala och Morön möttes i gruppspelet i Svenska Cupen under försäsongen i en match som Morön vann på Studenternas IP med 1-2. Sedan dess har Uppsala växlat upp och gjort en stark vår i Elitettan där man i högsta grad är med i kampen om de damallsvenska platserna. För Uppsalas del blir det viktigt att man håller sig till sin matchplan för att kunna ta med sig tre poäng hem i spelarbussen.
- Vi har respekt för dem, Morön är ju som sagt är ett utav topplagen i den här serien. Men vi måste tycka om det läget och tro på oss själva för vi vet vad vi kan. Det gäller att vi fokuserar på vår matchplan då jag tyckte vi föll ur den senast. I slutändan är det ju ändå bara vi själva som kan påverka hur bra vi vill att matchen och resultatet ska bli imorgon, säger Strömblad.

Strömblad har varit en tongivande spelare i Uppsala under säsongen och har i sin nya, friare roll som offensiv mittfältare stått för tre mål framåt hittills. Själv är hon dock inte riktigt nöjd med sin prestation hittills och säger att det fortsatt finns en del av ta av.
- Det har känts lite upp och ner för mig personligen. Jag är långt ifrån nöjd och varje vecka försöker jag jobba på att hitta en bra känsla och sätta mig i situationer som är utmanande för mig. Men ska bli riktigt kul att spela mot ett tufft motstånd imorgon, mot 3 poäng! säger Strömblad.

Elitettan - Omgång 11
Morön BK - IK Uppsala Fotboll
Söndag 20 juni, 13.00

Skogsvallen

Du kan även se alla våra matcher i Elitettan både på UNT och på SportExpressen Play.

Se Morön BK - IK Uppsala Fotboll på SportExpressen Play!

Se Morön BK - IK Uppsala Fotboll på UNT!