Favorit i repris mot Eskilstuna?
2020-10-03 18:30
Märta Säfström, Foto - Tobbe Bengtsson.
En viktig match i kampen om överlevnad i OBOS Damallsvenskan väntar under söndagen då tabelltolvan IK Uppsala Fotboll tar emot tabellnian Eskilstuna United DFF på Studentenas IP. Uppsala tog en övertygande seger på bortaplan när man mötte Eskilstuna sist - kan laget upprepa inför hemmapubliken på Studan?
Det är återigen dags för en hemmamatch för IK Uppsala Fotboll i OBOS Damallsvenskan då man under söndagen tar emot Eskilstuna United klockan 15.00 hemma på Studenternas IP. Både Uppsala och Eskilstuna är högst indragna i bottenstriden, och tre poäng i den här matchen skulle betyda väldigt mycket för båda lagen.
- Det kommer att bli en tight match som är viktig för båda lagen. Vi är hungriga på poäng efter en bra match senast hemma mot Linköping, säger Uppsalas mittback Märta Säfström.

Trots att det blev en förlust i senaste matchen mot Linköping så var den prestationen ett stort steg framåt för Uppsala. Laget spelade med en hög intensitet och skapade mängder av chanser framåt, men det som saknades var skärpan i den sista tredjedelen. Förhoppningsvis kan Uppsala bygga vidare på den insatsen inför mötet mot Eskilstuna.
- Vi kommer att behöva jobba extremt hårt i alla situationer mot Eskilstuna, precis som vi gjorde förra helgen då vi tog stora steg framåt i vår utveckling. Det gäller att bygga vidare på det självförtroendet som den prestationen gav oss och våga tro på oss själva och göra det ännu bättre den här matchen, säger Säfström.

När lagen möttes sist så gick Uppsala på knock i den första halvleken och gick upp i en 3-0-ledning. Uppsala vann till slut den matchen med 3-1, så man är fullt medvetna om att man absolut kan mäta sig med Eskilstuna.
- Mycket har hänt sen vi mötte dem sist och det är svårt att dra för stora slutsatser om huruvida den här matchbilden blir lik den förra, men vi vet att vi kan slå dem då vi har bevisat det förut. Lyckas vi komma upp till den nivån vi hade förra helgen är det inga tvivel om att vi kan vinna mot Eskilstuna även denna gång, säger Säfström.

Matchen mot Eskilstuna United DFF och samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 17
IK Uppsala Fotboll - Eskilstuna United DFF
Söndag 4 oktober, 15.00
Studenternas IP

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Tack för att du stöder IK Uppsala Fotboll!)