Nära poäng mot tabellfyran efter stark insats
2020-09-28 08:00
Cornelia Kapocs, foto - Tobbe Bengtsson.
IK Uppsala Fotboll stod för en stark insats när man tog emot tabellfyran Linköpings FC under den molniga söndagseftermiddagen. Uppsala skapade mängder av chanser framåt och bakåt höll man nollan långt in i matchen, men med knappt åtta minuter kvar gjorde Linköping 0-1 och tog hem de tre poängen.
Det var ett helt annat Uppsala som klev ut på Studenternas IP under söndagen jämfört med de senaste omgångarna. Uppsala inledde respektlöst med mycket energi och intensitet och skapade mängder av heta målchanser i början av den första halvleken, och det var ett chockat Linköping som nog inte var beredda på den starten från hemmalaget. Bortalaget jobbade sig dock in i matchen och satte ett högt tryck mot Uppsalas mål i slutet av den första halvleken, men Uppsala och framför allt Emma Holmgren i målet stod emot och det stod 0-0 på tavlan i halvtidspausen.
- Jag tycker att vi spelar och springer för varandra idag. Vi spelar väldigt intensivt och energifyllt, vilket gör att vi kommer till bra lägen och stundtals spelar väldigt bra fotboll, säger Uppsalas anfallare Cornelia Kapocs.

Det blev en väldigt jämn match med många chanser åt båda hållen, och Kapocs var en av de bästa spelarna på planen för dagen och låg bakom väldigt mycket offensivt. Det enda som saknades av Uppsala var just effektiviteten framåt, men gårdagens insats var ett stort steg framåt för hela laget.
- Jag är hyfsat nöjd med min prestation, det skulle såklart ha varit skönt och gjort mål eller bidragit med en målgivande passning så att vi skulle ha fått med oss poäng. Men jag tycker att alla gör de bra idag vilket ger energi till hela laget, säger Kapocs.

Linköping fick ett drömläge att ta ledningen en kvart in i den andra halvleken då bortalaget fick en straff med sig, men Emma Holmgren stod för en kanonräddning och höll kvar Uppsala i matchen.
- En fantastiskt räddning av Emma, och jag är inte förvånad. Hon har visat många gånger denna säsong att hon har en oerhört hög nivå, säger Kapocs om Holmgrens straffräddning.

Linköping fortsatte att trycka på i den andra halvleken och skapade mängder av chanser framåt, men Uppsala var inte ofarliga och både Beata Olsson och Nicole Odelberg Modin hade varsitt friläge att ge Uppsala ledningen på. Istället var det Linköpings Frida Leonhardsen Maanum, samme Maanum som missade straffen, som genom ett välplacerat skott kunde sätta 0-1 och avgöra matchen.

I slutet av matchen skedde en omtalad straffsituation där just Kapocs var inblandad. Kapocs kom i djupled men en Linköpingsförsvarare hann precis ditt och stötte undan bollen, men strax därefter kom Linköpings målvakt och dundrade in i Kapocs som föll handlöst i straffområdet. Det blev rejält irriterat i Uppsalalägret, men det blev ingen åtgärd från domaren.
- Jag tycker att deras målvakt kommer in väldigt sent och dåligt i situationen vilket är det enda jag hinner uppfatta innan jag faller, säger Kapocs om straffsitutionen.

Trots en snöplig förlust så var matchen ett stort fall framåt för Uppsala, och det kunde lika gärna ha blivit tre poäng åt det andra hållet. Laget har utnyttjat uppehållet genom att ladda om och börja fokusera på rätt saker, och det visade sig mot tabellfyran Linköping att det snabbt har givit resultat.
- Vi har samlat väldigt mycket energi och vi har börjat fokusera på oss själva ännu mer. Vi har också lagt väldigt mycket fokus på våra träningar och analyserat dem. Vi har fokuserat på beteenden men också bollägande och spelbarhet, vilket vi tog med oss in i matchen idag. Vi hade också en bra matchplan och idé att luta oss tillbaka mot vilket jag tror gav oss trygghet ute på planen, utvecklar Kapocs.

Nästa match för Uppsala blir söndagen den 4 oktober hemma på Studenternas IP då man tar emot Eskilstuna United klockan 15.00. Ett stort tack till de 50 stycken supportrar i publiken som var på plats och bidrog med ett fantastiskt stöd.

IK Uppsala Fotboll 0-1 Linköpings FC
0-1 (82’) - Frida Leonhardsen Maanum

Startelvan från vänster (4-4-2)
Emma Holmgren (MV)