Första halvleken fällde Uppsala
2020-10-04 20:00
Ellen Arbman Hansing
Det blev ingen favorit i repris för IK Uppsala Fotboll när man mötte Eskilstuna United DFF hemma på Studenternas IP under söndagseftermiddagen. En svag första halvlek gjorde att hemmalaget tidigt hamnade i underläge och fick svårt att hämta ikapp, och Eskilstuna fick med sig en stabil seger med 2-4.
Uppsala hade stora förhoppningar inför matchen då man trots förlusten sist hemma mot Linköpings FC stod för en väldigt fin insats. Laget hoppades kunna bygga vidare på det i dagens match mot Eskilstuna, men det var ett blekt Uppsala som klev ut på planen och man hade väldigt svårt att spela sig igenom bortalagets försvar. Eskilstuna var farliga framåt och skapade mängder av chanser framåt och kunde gå till en paus med en 0-2-ledning.
- I första halvlek hade vi svårt i vår speluppbyggnad att ta oss framåt i banan. När vi väl lyckades komma upp i plan var vi slarviga och de fick kontringslägen som de är farliga på, säger Uppsalas mittback om den första halvleken som hon såg från bänken.

Uppsala gjorde tre byten i paus och in kom Cassandra Korhonen, Ingrid Wixner och just Arbman Hansing för att få till en förändring, och bytena gav resultat. Uppsala kom ut med mer energi och började sakta men säkert att jobba sig in i matchen.
- Det var kul att få komma in i halvlek då det fanns mycket tid kvar att förändra matchbilden. Vi vet att vi kan vända matcher där vi ligger under och det kändes som vi gick ut med en ny energi i andra halvlek, säger Arbman Hansing.

Trots ett bättre Uppsala så kunde Eskilstuna både göra 0-3 och 0-4, och matchen såg ut att vara avgjord. Hemmalaget klev dock fram och snyggade till siffrorna med två nickmål från Marika Bergman Lundin och Beata Olsson, och det var första gången laget gjorde mål sen hemmamatchen mot KIF Örebro DFF den 23 augusti. Närmare än så kom inte Uppsala, utan matchen och de tre poängen gick till Eskilstuna.
- Att göra mål är såklart alltid något positivt och föder energi. Det kändes surt att släppa in två mål även i andra halvlek, eftersom jag tycker att vi hade ett bättre tryck framåt och skapade mer lägen, säger Arbman Hansing om den andra halvleken.

Uppsala ligger fortsatt sist i tabellen med fem matcher kvar att spela, och ska laget ha en chans att vara kvar i OBOS Damallsvenskan 2021 så gäller det att poängen börjar rulla in. Trots dagens tunga förlust så har laget långt ifrån givit upp.
- Det är många poäng kvar att spela om och vi alla ska göra vårt yttersta för att plocka så många poäng som behövs för att spela i OBOS Damallsvenskan även 2021. Vi har inte gett upp nånstans, avslutar Arbman Hansing.

Nästa match för Uppsala blir söndagen den 11 oktober borta på Valhalla Konstgräs då man möter Kopparbergs/Göteborg FC klockan 15.00. Ett stort tack till de 50 stycken supportrar i publiken som var på plats och bidrog med ert fina stöd.

IK Uppsala Fotboll 2-4 Eskilstuna United DFF
0-1 (84´) Felicia Rogic
0-2 (43´) Ngozi Sonia Okobi
0-3 (52´) Felicia Rogic