Hammarlunds dubbel gav seger till Göteborg
2020-07-26 15:20
Sara Olai, foto - Tobbe Bengtsson.
Som förväntat ställdes IK Uppsala Fotboll inför en rejäl utmaning igår då serieledande Kopparbergs/Göteborg FC kom på besök till Studenternas IP. Gästerna tog ledningen redan i den andra minuten och styrde stora delar av matchen, och Göteborg kunde till slut vinna komfortabelt med 0-2 mot ett hårt defensivt jobbande Uppsala.
Uppsala fick en mardrömsstart då bortalaget tog ledningen redan i den andra minuten genom Pauline Hammarlund, och Göteborg fortsatte att vara det spelförande laget halvleken igenom. Uppsala kom igång allt eftersom och jobbade hårt i defensiven där man lät gästerna rulla runt utanför sig. Uppsala hade även en chans att kvittera då Cornelia Kapocs kom fram med ett fint vänsterskott, men Göteborgs målvakt Jennifer Falk var med på noterna och kunde täcka ut till hörna.
- Det var en tuff match där vi möter ett väldigt bra lag. Vi får jobba väldigt hårt vilket jag tycker att vi alla verkligen gör hela matchen igenom, säger Uppsalas högerback Sara Olai.

En kvart in i den andra halvleken kunde Göteborg utöka till 2-0, återigen genom Pauline Hammarlund. Uppsala hade svårt att komma någon vart offensivt och istället fick målvakten Emma Holmgren kliva fram och göra många fina räddningar. Trots ett hårt jobbande hemmalag så var gästande Göteborg det klart bättre laget och fick välförtjänt med sig de tre poängen.
- Jag tycker att vi kan ta med oss vår defensiva insats. Vi håller ihop försvaret bra och tvingar dem att spela bollen bakåt mycket. De får egentligen inte komma till så jättemycket farliga målchanser förutom skott utifrån, så det får vi ta med oss, säger Olai.

Uppsala ställde för dagen upp med en lite annorlunda uppställning, bland annat spelade man med en fembackslinje för att kunna hantera Göteborgs många duktiga offensiva spelare. Just att kunna använda sig av olika uppställningar och olika matchplaner blir viktigt under den här komprimerade och tighta säsongen, och Olai utvecklar hur man tänkte inför just gårdagens match mot Göteborg.
- För att vinna matcher är det viktigt att man är flexibel. Vi visste att Göteborg är ett lag som är skickliga på att hålla i boll och är bra på att komma till målchanser på många olika sätt. Då är det viktigt för oss att stänga ner deras utrymme till att göra det de är bra på, vilket jag tycker att vi gjorde. Alla matchplaner ser olika ut men jag tycker att vi gör en bra defensiv insats även om de lyckas få in två bollar. Offensivt tycker jag att vi ska kunna vara lite mer skärpta och hålla i bollen på ett bättre sätt än vad vi gör, utvecklar Olai.

Uppsala ligger efter den sjätte omgången på en åttonde plats i tabellen med sju inspelade poäng. Nästa match för laget blir redan på onsdag den 29 juli borta mot Vittsjö GIK klockan 18.30 på Vittsjö IP.

IK Uppsala Fotboll 0-2 (0-1) Kopparbergs/Göteborg FC
0-1 Pauline Hammarlund
0-2 Pauline Hammarlund

Startelvan från vänster (5-3-2):
Emma Holmgren (MV)
Lina Thoreson (88´) - Anna Rakel Pétursdóttir - Lena Soleng Hansen (79´) - Sofia From - Sara Olai
Marika Bergman Lundin (79´) - Agnes Nyberg - Ida Strömblad (62´)
Cornelia Kapocs (62´) - Beata Olsson

Avbytare: Ellen Arbman Hansing, Märta Säfström (79´), Ellen Toivio (88´), Ariam Berhane (79´), Cassandra Korhonen (62´), Nicole Odelberg Modin (62´), Lina Lundqvist (mv)