Dags att bryta trenden för Uppsala
2020-07-28 16:00
Cassandra Korhonen, foto - Tobbe Bengtsson
IK Uppsala Fotboll går in en intensiv period av OBOS Damallsvenskans spelschema, och närmast på tur väntar Vittsjö GIK på bortaplan under onsdagskvällen. För Uppsalas del gäller det att efter två raka förluster försöka vända trenden och ta nya poäng, och detta ska man försöka göra mot ett skadedrabbat Vittsjö som än så länge står utan seger i årets OBOS Damallsvenskan.
Vittsjö är ett av de lag som har drabbats hårdast av skador då flera spelare i laget har tvingats kliva av på grund av korsbandsskador, vilket såklart har påverkat deras inledning på säsongen. Laget ligger just nu sist i Damallsvenskan med endast en inspelad poäng hittills, men fjolårstrean ska inte underskattas och har trots det skrala poängintaget spelat bra i många av matcherna.
- Det kommer att bli en tuff match där två lag kommer kriga för poängen ända in i det sista. Vi bör tänka på att våga hålla i boll och utnyttja ytorna när de väl dyker upp. Vi måste våga hålla i bollen och inte stressa fram i vår offensiv. säger Uppsalas anfallare Cassandra Korhonen inför matchen.

För fjolårets skyttedrottning Korhonen har det blivit två mål hittills på de sex första omgångarna. Uppsala har efter en fin inledning förlorat de två senaste matcherna och ligger på en åttondeplats i tabellen, vilket får ses som en bra placering för en nykomling. Laget hade hoppats kunna ta fler poäng i vissa av matcherna där man inte har varit tillräckligt effektiva när chanserna väl dykt upp, och Korhonen är inte riktigt nöjd med hur det har sett ut hittills.
- Såklart man hade hoppats på en bättre inledning, men det är ju vår debutsäsong i allsvenskan så vi får ta det lite som de kommer och försöka lära oss av varje match, säger Korhonen.

Matchen mot Vittsjö GIK kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 7
Vittsjö GIK - IK Uppsala Fotboll
Onsdag 29 juli, 18.30
Vittsjö IP

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Tack för att du stöder IK Uppsala Fotboll!)