Kan Uppsala rubba serieledande Göteborg?
2020-07-24 14:50
Sara Olai och Nicole Odelberg Modin, foto - Tobbe Bengtsson
Det är dags för en rejäl utmaning för nykomlingen IK Uppsala Fotboll då serieledande Kopparbergs/Göteborg FC kommer på besök till Studenternas IP under lördagseftermiddagen. Göteborg är obesegrade hittills i OBOS Damallsvenskan och är ett av de lagen som tippas slåss om SM-guldet, så Uppsala måste vara otroligt noggranna i defensiven för att ha en chans att sno åt sig poäng.
Kopparbergs/Göteborg FC toppar tabellen och är än så länge obesegrade efter fyra segrar och en oavgjord på de första fem omgångarna. Laget har en av seriens starkaste trupper, framför allt offensivt med landslagsspelare som Stina Blackstenius, Pauline Hammarlund och Rebecka Blomqvist.
- Det kommer att bli en rolig men tuff match att spela, Göteborg är ett bra spelande lag med många bra spelare ! Men vi ska tänka att det är vilket lag som helst, så vi ska gå ut och köra vårt spel som vi vet att vi kan, säger Uppsalas anfallare Nicole Odelberg Modin.

Odelberg Modin är ett av Uppsalas nyförvärv inför den här säsongen och har fått stort förtroende från tränarduon Jonas Valfridsson och Tobias Birgersson. Odelberg Modin värvades från forna Elitettan-konkurrenten AIK och har startat samtliga matcher hittills för Uppsala i Damallsvenskan. Framför allt bidrar hon med tyngd med sina fysiska kvaliteter, sitt tunga skott och ett starkt huvudspel på fasta situationer.
- Jag tycker ändå att det har känts bra! Det är riktigt kul att spela mot bättre och tuffare motstånd, säger hon själv om inledningen på säsongen.

Uppsalas senaste match var borta mot Kristianstads DFF förra söndagen där man tyvärr åkte på säsongens andra förlust. Cassandra Korhonen gav bortalaget ledningen i början av den andra halvleken men Kristianstad vände på matchen till en rättvis seger efter en sämre insats från Uppsala.
- Vi pratade lite om den matchen i veckan men sen släppte vi den rätt snabbt. Vi har laddat om med en bra träningsvecka och fokuserat mer på matchen mot Göteborg, säger Odelberg Modin.

Uppsala ligger i skrivande stund på en sjätteplats i tabellen efter fem omgångar, en betydligt bättre placering än vad många hade trott på förhand. Nykomlingen har överraskat många och visat att det är i Sveriges högsta serie man hör hemma, men trots det är laget inte riktigt nöjda med poängutdelningen från de första omgångarna.
- Jag tycker att vi har visat att det är i Damallsvenskan vi ska vara och vi har överraskat många lag med vårt spel. Men jag tycker ändå att vi är värda några fler poäng än vad vi har hittills, säger Odelberg Modin.

Matchen mot Göteborg kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 6
IK Uppsala Fotboll - Kopparbergs/Göteborg FC
Lördag 25 juli, 15:00
Studenternas IP

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216.)