Tung förlust efter tappad ledning
2020-07-20 11:30
Sofia From, foto - Oscar Larsson
IK Uppsala Fotboll åkte på sin andra förlust i OBOS Damallsvenskan igår när man förlorade borta mot Kristianstads DFF med 2-1 (0-0). Cassandra Korhonen gav Uppsala ledningen i den 51:e minuten, men Kristianstad kom tillbaka och vände matchen efter en stark andra halvlek.
Uppsala kom till Kristianstad med hopp om en första bortaseger, men det väntade ett tufft motstånd i form av ett fysiskt och tungt hemmalag. Uppsala fick problem tidigt i matchen och fick justera sin matchplan och ändra till ett annat spel redan efter tio minuter.
- Vi fick ändra vår matchplan tidigt och får sen bättre kontroll på matchen efter det. Jag tycker att vi blir enformiga i vårt spel och att det blir mycket bollar till motståndarna, för mycket bollbyten mellan lagen helt enkelt, säger Uppsalas lagkapten för dagen Sofia From.

Uppsala är vana vid att spela på konstgräs på hemmaarenan Studenternas IP, och matchen mot Kristianstad spelades på naturgräs. Det ovana underlaget är dock inget som ska påverka laget menar From.
- Det är klart att det är lite skillnad på underlaget, men det är inget som ska få spela någon roll. Gräsplanen var bra och det var inget som bör ha påverkat matchbilden, det var andra saker som gjorde att vi till slut förlorade matchen, säger From.

Den första halvleken blev en mållös historia, men Uppsala hade den bästa chansen då Cornelia Kapocs avslut på Cassandra Korhonens inlägg sånär gick in i mål. Ledningsmålet skulle istället komma i den andra halvleken då just Korhonen sköt direkt på Ellen Toivios passning och satte 1-0 uppe i det högra hörnet. Glädjen blev dock kortvarig då Kristianstad kom tillbaka och kvitterade bara tio minuter senare genom en drömträff från Jutta Rantala. Med kvarten kvar kom också 2-1 genom Josefin Harrysson och vändningen var ett faktum, vilket också innebar Uppsalas andra förlust i OBOS Damallsvenskan.
- Det var en fysisk match med mycket kamp. Det är surt att vi inte får med oss några poäng, jag tycker att vi är värda det. Vi tar med oss att vi behöver vara noggrannare i vårt spel för att inte tappa poäng i matcher som dessa. Det var en bra arbetsinsats och det kan vi ta med oss, plus en stor revanschlusta till nästa match, avslutar From.

Uppsala ligger i skrivande stund på en sjätteplats i en haltande tabell. Nästa match för laget blir lördagen den 25 juli då man tar emot topplaget Kopparbergs/Göteborgs FC hemma på Studenternas IP klockan 15.00.

Kristianstads DFF 2-1 (0-0) IK Uppsala Fotboll
0-1 Cassandra Korhonen
1-1 Jutta Rantala
2-1 Josefin Harrysson