Kristianstad nästa för tabellfemman Uppsala
2020-07-18 16:00
Anna Rakel Pétursdóttir, foto - @sarnehedphoto
Det är återigen dags för match i OBOS Damallsvenskan då tabellfemman IK Uppsala Fotboll beger sig söderut för att ta sig an tabellnian Kristianstads DFF under söndagseftermiddagen. Det är ett tight spelschema i den här komprimerade säsongen och den här matchen blir lagens tredje inom loppet av en vecka.
Kristianstad har haft en tung start på säsongen men tog sin första seger i onsdags då man besegrade topptippade Eskilstuna United med 3-2. Eskilstuna fick en spelare utvisad redan i den 12:e minuten, så Kristianstad spelade nästa hela matchen med en man mer på planen och utnyttjade det genom att ta tre poäng på bortaplan.
- Jag tror att det blir ganska mycket duellspel i matchen mot Kristianstad, men om vi följer vår matchplan så kommer vi att ha en bra möjlighet att ta tre poäng, säger Uppsalas Anna Rakel Pétursdóttir inför matchen.

Pétursdóttir är ett av Uppsalas nyförvärv inför den här säsongen och kommer senast från Linköpings FC. Efter att ha hoppat in i premiären mot Djurgårdens IF har hon startat de tre senaste matcherna som vänsterback för nykomlingen Uppsala, men hon är också ett hot framåt med sin fina vänsterfot.
- Först och främst är det skönt att matcherna har börjat igen efter en lång försäsong. Jag är ganska nöjd med min egna prestation hittills, men såklart vill jag mer och jag vill utvecklas hela tiden och vinna varje match, säger Pétursdóttir.

Uppsala kommer starka till Kristianstad efter en klar 3-0-seger hemma mot Umeå IK i onsdags. Laget skapade mängder av chanser framåt och fick äntligen igång målskyttet, och man hoppas kunna fortsätta på det spåret även borta mot Kristianstad.
- Känslan är väldigt bra i truppen efter matchen mot Umeå. Vi är ganska nöjda med vår prestation i den matchen och det var väldigt viktiga tre poäng för oss, så vi är taggade och redo inför nästa match imorgon, avslutar Pétursdóttir.

Matchen kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 5
Kristianstads DFF - IK Uppsala Fotboll