Första förlusten inkasserad för Uppsala
2020-07-12 13:40
Lena Soleng Hansen, foto - Tobbe Bengtsson
Det blev en förlust för IK Uppsala Fotboll hemma mot Piteå IF DFF hemma på Studenternas IP under lördagen. Efter en jämn första halvlek tog bortalaget ledningen genom Fernanda Da Silva i den 52:a minuten, vilket också kom att bli matchens enda mål.
Bortalaget Piteå styrde spelet inledningsvis och hade det större bollinnehavet, men Uppsala låg bra till i defensiven och släppte inte fram Piteå till många chanser. Framåt hade hemmalaget flera möjligheter att ta ledningen. Bland annat hade man kunnat få en drömstart då Cornelia Kapocs höll sig framme redan i den första minuten, men Piteås målvakt Guro Pettersen var med och räddade Kapocs avslut.
- Jag tycker att vi förhåller oss bra till vår matchplan. Vi kan bli bättre på att lösa olika situationer på planen men det är också någonting som vi fortfarande jobbar på, säger Uppsalas mittback Lena Soleng Hansen.

Uppsala fick tyvärr en mardrömsstart på den andra halvleken. Efter fint spel av bortalaget kunde Fernanda Da Silva sätta 1-0 till Piteå, vilket också skulle komma att bli matchens enda mål. Uppsala gjorde några byten på slutet och försökte gå för en kvittering, men bytena fick ingen effekt och Piteå lyckades hålla undan till en seger.
- Det är en besvikelse att vi inte får med oss någon poäng då jag tycker att vi har bra kontroll på dem defensivt stora delar av matchen, säger Hansen.

Närmast en kvittering var Uppsalas Ellen Toivio som i den 94:e minuten kom till skott efter fint spel av  hemmalaget, men avslutet smet precis över ribban och strax därefter blåste domaren av matchen.
- Vi kämpar på bra genom hela matchen och skapar också fina chanser till att göra mål, men vi behöver vara skarpare i de situationerna. Vi ska fortsätta att jobba hårt och lyckligtvis är det en ny match redan på onsdag, så då finns det nya möjligheter för oss, avslutar Hansen.

Uppsala ligger efter den tredje omgången på en sjundeplats i tabellen med fyra inspelade poäng. Nästa match för laget är alltså redan på onsdag hemma på Studenternas IP mot Umeå IK med avspark 19.00.

IK Uppsala Fotboll 0-1 (0-0) Piteå IF DFF
0-1 Fernanda Da Silva

Startelvan från vänster:
Emma Holmgren (MV)
Anna Rakel Pétursdóttir - Lena Soleng Hansen - Sofia From (89´) - Sara Olai (71´)
Marika Bergman Lundin - Agnes Nyberg (71´)
Cornelia Kapocs (71´) - Nicole Odelberg Modin - Ellen Toivio
Cassandra Korhonen

Avbytare: Ellen Arbman Hansing, Märta Säfström (89´), Ida Strömblad (71´), Beata Olsson (71´), Thea Barkfeldt, Angelina Thoreson (71´), Lina Lundqvist (mv)