Uppsala ställs på prov mot Piteå
2020-07-10 11:00
Lina Thoreson, foto - @sarnehedphoto
Det är dags för den tredje omgången i OBOS Damallsvenskan, och för nykomlingen IK Uppsala Fotboll väntar en tuff hemmamatch på Studenternas IP mot Piteå IF DFF. Bortalaget vann SM-guld så sent som 2018, så Uppsala kommer att ställas inför en rejäl utmaning under lördagen.
Uppsala ligger på en femteplats i tabellen efter en fin inledning och är än så länge obesegrade i OBOS Damallsvenskan. I premiären blev det en 3-2-seger hemma mot Djurgårdens IF efter en stark vändning i slutskedet av matchen, och förra helgen fick man med sig 1-1 borta mot Växjö DFF efter ett drömmål av Cornelia Kapocs.
- Jag tycker att vi har startat bra, trots delade meningar kring senaste matchen mot Växjö där vi känner att vi skulle ha tagit tre poäng, säger Uppsalas yttermittfältare Lina Thoreson om inledningen.

För de flesta i Uppsala har inledningen av säsongen även inneburit att man har fått göra debut i OBOS Damallsvenskan. Steget från Elitettan till Damallsvenskan kan vara väldigt stort, och de största skillnaderna mellan divisionerna ligger framför allt i tempot och i kvaliteten.
- Jag personligen har nog inte riktigt förstått att det verkligen är Damallsvenskan vi spelar i, men jag försöker att inte låta det hindra mig för mycket. Jag tror det är viktigt både för laget och för en själv att inte tappa självförtroendet nu. Den största skillnaden ligger i tempot, både i passningsspelet och i kvaliteten på spelarna är skillnaden ganska stor mellan serierna, säger Thoreson.

Piteå har, precis som Uppsala, inlett säsongen med en seger och en oavgjord i de två första omgångarna. I premiären bortaslog man nykomlingen Umeå IK FF med 3-2 och i söndags fick man med sig 1-1 hemma mot KIF Örebro DFF. I laget har man också skytteligaledaren Karin Lundin som stått för tre mål på två matcher hittills.
- Det är en spännande match, speciellt eftersom vi mötte dem i Svenska Cupen tidigare under säsongen. Det ska bli kul att mäta sig mot dem igen och se hur vi ställer oss emot dem den här gången, säger Thoreson.

Piteå tog så sent som 2018 SM-guld och blir en tuff utmaning för nykomlingen Uppsala. Lagen möttes som sagt i gruppspelet i Svenska Cupen i vintras, men då åkte Uppsala på en tuff 0-4-förlust mot ett starkt hemmalag.
- Från matchen i cupen kan vi ta med oss att Piteå är ett defensivt starkt lag som kommer att köra sin grej oavsett motstånd, avslutar Thoreson.

Matchen kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 3
IK Uppsala Fotboll - Piteå IF DFF