Nykomlingarna drabbar samman på Studan
2020-07-14 15:00
Märta Säfström, foto - Tobbe Bengtsson
Det är bäddat för Nykomlingarnas Kamp på Studenternas IP under onsdagskvällen. IK Uppsala Fotboll tar emot gästande Umeå IK i en viktig match där båda lagen är ute efter de tre poängen. Kan Uppsala få igång målproduktionen framåt och ta sin andra seger i OBOS Damallsvenskan?
Umeå ligger på en tiondeplats i tabellen med en poäng inspelad efter tre omgångar, tre poäng bakom Uppsala. Man har inlett med två förluster mot Piteå IF DFF och KIF Örebro samt en 1-1-match borta mot Djurgårdens IF FF, och laget är säkerligen ute efter sin första seger i matchen mot Uppsala.
- Matchen kommer att bli tight mellan oss två nykomlingar där vi båda vill visa att det är i allsvenskan vi hör hemma. Den här matchen skulle vara lite extra skön att vinna så att vi kan fortsätta haka på i den övre halvan av tabellen, säger Uppsalas mittback Märta Säfström.

För Säfström, och för större delen av laget, har de inledande matcherna även inneburit debut i Sveriges högsta serie OBOS Damallsvenskan.
- Det har såklart varit sjukt roligt att debutera, det är något man drömt om sen man var liten. Det är i Damallsvenskan man vill vara som fotbollsspelare så det är både utmanande, utvecklande och fantastiskt roligt, säger Säfström.

Uppsala åkte på sin första förlust i lördags då man förlorade hemma mot Piteå med 0-1, en match där Uppsala hade flertalet chanser till att kvittera men inte fick in bollen.
- Vi har startat helt okej rent poängmässigt men vi är inte nöjda förrän vi vinner matcher, oavsett hur spelet ser ut. Vi hade kunnat fått med oss tre poäng från Växjö och även senast mot Piteå och då är det tre poäng vi vill ha för att vara nöjda, säger Säfström bestämt.

Uppsalas problem de senaste matcherna har varit att man inte har varit tillräckligt effektiva framåt och inte tagit vara på sina målchanser. Både mot Växjö och mot Piteå skapade Uppsala flera bra chanser framåt utan att göra mål, och detta är något man har pratat om inför mötet med Umeå.
- Vi har inte varit tillräckligt effektiva tyvärr och det är något vi måste bli bättre på och som vi även lyft inom laget. Vi måste kunna avgöra fotbollsmatcher när det väl gäller och det är mycket i huvudet det sitter, det gäller att vara tålmodig men kylig när läget väl dyker upp, avslutar Säfström.

Matchen kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 4
IK Uppsala Fotboll - Umeå IK
Onsdag 15 juli, 19:00
Studenternas IP

(Vill du bli en del av IK Uppsala Fotboll digitala publik? Köp en stödbiljett genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Stort tack för ditt stöd!)