Sen kvittering gav poäng till Uppsala
2020-07-04 18:30
Uppsalas målvakt Emma Holmgren. Foto - Tobbe Bengtsson.
IK Uppsala Fotboll såg ut att gå mot sin första förlust i OBOS Damallsvenskan borta mot Växjö DFF, men inhopparen Cornelia Kapocs fixade 1-1 (0-0) efter en fantastisk soloprestation på vänsterkanten. Det blev ett oavgjort resultat på VISMA Arena och Uppsala är fortsatt obesegrade efter två omgångar.
Det blev en jämn tillställning i ösregnet på VISMA Arena mellan Växjö DFF och IK Uppsala Fotboll. På grund av det regniga vädret så var det en svårspelad plan på naturgräset, och det var två lag som båda var ute efter de tre poängen.
- Det var en bra laginsats där vi fortsätter att kämpa i 95 minuter. Det är svårt att spela i regn och på en så blöt gräsmatta som det var idag, men jag tycker att vi följer vår matchplan bra, säger Uppsalas målvakt Emma Holmgren.

Holmgren fick en del att göra i den här matchen då Växjö inte var ofarliga framåt, och hon stod också för matchens räddning i den andra halvleken. Hemmalaget fick på ett stenhårt skott utifrån som såg ut att dundra in i krysset, men Holmgren visade varför hon är en av Sveriges bästa målvakter då hon sträckte ut rejält och räddade Uppsala.
- Jo det var en ganska så skön räddning där på skottet mot krysset. Matchen kändes bra för mig, men självklart vill man alltid hålla nollan och att vi får med oss alla tre poängen, säger Holmgren.

Växjö tog ledningen en kvart in i den andra halvleken då hemmalaget fick straff efter en glidtackling av Anna Rakel Pétursdóttir. Växjös Signe Holt Andersen klev fram och satte säkert 1-0, en otagbar straff för Uppsalas slutpost Holmgren.
- Straffen är en solklar straff, men det är lite oklart om vi kanske skulle haft frispark i situationen innan. Hon sätter den välplacerat nere vid min högra stolpe, säger Holmgren om situationen.

Uppsala gjorde ett par byten som återigen skulle visa sig bli avgörande för lagets upphämtning. Inbytta Märta Säfström slog en fin boll till inbytta Cornelia Kapocs som bjöd på en fantastisk soloprestation när hon dribblade förbi två spelare och satte 1-1. Uppsala visade en mental styrka i slutskedet av matcherna då man återigen kom tillbaka efter ett underläge och får med sig poäng. Uppsala är inget lag man kan räkna bort i den här serien, och det tar man med sig inför fortsättningen.
- Vi tar med oss vår arbetsinsats idag och att vi håller oss till matchplanen väldigt bra. Vi visar återigen att vi är starka och kan komma tillbaka och kvittera vid ett underläge, avslutar Holmgren.

Uppsala har därmed fyra poäng efter två omgångar och är fortsatt obesegrade i OBOS Damallsvenskan. Nästa match för Uppsala blir den 11 juli då man tar emot Piteå IF DFF klockan 15:00 hemma på Studenternas IP.

Växjö DFF 1-1 (0-0) IK Uppsala Fotboll
1-0 Signe Holt Andersen (straffmål)
1-1 Cornelia Kapocs

Startelvan:
Emma Holmgren (mv)
Anna Rakel Pétursdóttir - Lena Soleng Hansen (82´) - Sofia From - Sara Olai
Ida Strömblad (80´) - Marika Bergman Lundin
Beata Olsson (67´) - Nicole Odelberg Modin - Ellen Toivio (80´)
Cassandra Korhonen

Avbytare: Ellen Arbman Hansing, Märta Säfström (82´), Agnes Nyberg (80´), Amanda Bergström, Cornelia Kapocs (80´), Angelina Thoreson (67´), Lina Lundqvist (mv)