Genrep inför seriepremiären
2020-06-20 17:50
Ellen Toivio - foto Daniel Lubner.
Under söndagen tar IK Uppsala Fotboll emot damallsvenska kollegan Eskilstuna United hemma på Studenternas IP klockan 13:00. Med bara en vecka kvar till seriepremiären i OBOS Damallsvenskan blir träningsmatchen ett genrep för båda lagen, och det är dessutom Uppsalas första riktiga match på nya hemmaarenan.
Uppsala spelade sin första träningsmatch efter coronauppehållet förra helgen borta mot KIF Örebro. Matchen slutade 1-1 efter en fin första halvlek av bortalaget men en sämre andra. Mot Eskilstuna hoppas nu Uppsala kunde fortsätta bygga vidare på den insatsen, och framför allt det höga tempot i man  hade i den första halvleken.
- Vi kan ta med oss den första halvleken från matchen mot KIF Örebro och det tempot vi hade då, men även att vi lyckades hålla det tempot i längre stunder av matchen. Vi ska även ta med oss att det är en träningsmatch och vi måste våga följa vår matchplan och göra de saker vi tränat på, säger Uppsalas Ellen Toivio.

Eskilstuna åkte på en 0-1-förlust hemma mot Linköpings FC förra helgen. Eskilstuna var inte alls nöjda med insatsen och kommer säkerligen komma till Studenternas IP med en stor revanschlusta.
Båda lagen kommer att vilja göra en bra insats för att sikta mot seriepremiären med positiva känslor.
- Det kommer bli viktigt för oss att vi sätter de saker vi tränat på, samt att vi har ett bra tempo så vi går in väl förberedda i premiäromgången, säger Toivio.

Matchen mot Eskilstuna blir också Uppsalas första riktiga match på nya hemmaarenan Studenternas IP.
- Det ska bli härligt att få spela en första match på Studenternas. Vi har tränat där länge och arenan och planen är fin, så detta blir bra, säger Toivio.

Matchen kommer att spelas utan publik, men den kommer att sändas på www.unt.se.

Träningsmatch
IK Uppsala Fotboll - Eskilstuna United