Slarvigt Uppsala förlorade i genrepet
2020-06-21 17:00
Lagkapten Agnes Nyberg var inte nöjd med dagens insats mot Eskilstuna United.
Det blev en hemmaförlust i genrepet mot topptippade Eskilstuna United för IK Uppsala Fotboll under söndagen. Uppsala spelade stressat och gjorde många enkla misstag, vilket gjorde att Eskilstuna kunde ta en stabil seger med 1-3 (1-2).
Det var ett besviket Uppsala som klev av planen efter förlusten mot damallsvenska kollegan Eskilstuna United under söndagen. Genrepet inför seriepremiären nästa helg blev inte alls vad man hade tänkt sig, utan ett stressat och och slarvigt hemmalag fick se sig besegrade med 1-3 på Studenternas IP.
- Vi hade matchen i våra händer och möjligheten att kunna göra något bra men vi slarvade, vi hade svårt att hitta någon bra speluppbyggnad. Med det är våra misstag och vårt slarv som gör att vi inte spelar bättre och vinner matchen. Vi måste bli bättre på att ta det våra motståndare ger oss, säger Uppsalas lagkapten Agnes Nyberg.

Eskilstuna tog tidigt tag i taktpinnen och tog ledningen redan i den femte minuten. Uppsala kvitterade i mitten av halvleken efter ett fint anfall där Ellen Toivio avslutade via en bortaspelare in i mål. Strax därefter kunde Eskilstuna gå upp i ledningen igen efter slarv från hemmalaget, och med dryga 10 minuter kvar av matchen kom också 1-3. Uppsala hade en hel del felpass och bolltapp matchen igenom som gav Eskilstuna farliga lägen att kontra och ta över spelet, och detta är någonting man måste jobba bort inför framtiden.
- Vi måste bli noggrannare i spelet. Det handlar mycket som spelförståelse, att sätta bollarna i rätt ytor och på rätt spelare, säger Nyberg.

Eskilstuna är ett av lagen som tippas slåss om SM-guldet i år, och för Uppsala blev det en värdemätare om vilken nivå man måste upp i för att konkurrera i Damallsvenskan.
- Jag känner inte att det var Eskilstuna som var problemet idag, utan att vi själva höll en för låg nivå. Fysiskt tycker jag att vi stod upp bra, men vi måste höja vårt passningsspel och bli bättre i de avgörande lägena både offensivt och defensivt. Vi kan inte vara nöjda om vi inte vinner matchen, det är det enda som gäller. Den mentaliteten måste upp, säger Nyberg beslutsamt.

Nästa match för Uppsala blir alltså seriepremiären i OBOS Damallsvenskan mot Djurgårdens IF den 27 juni klockan 15:00 hemma på Studenternas IP.

IK Uppsala Fotboll 1-3 (1-2) Eskilstuna United
0-1 (5) Anna Oskarsson
1-1 (30) Ellen Toivio
1-2 (39) Felicia Rogic