4-0-seger mot Sundsvalls DFF!
2022-10-15 17:00
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll tog en viktig seger borta mot Sundsvalls DFF under lördagen när man vann komfortabelt med 4-0!

Det var dock hemmalaget Sundsvall som inledde matchen bäst och som redan efter några minuter skapade en farlig målchans. Vår målvakt Caroline Forsgren stod för en fin räddning och höll Uppsalas nolla intakt. Efter en jämn inledning tilldelades Uppsala en straff efter knappa halvtimmen. Skyttedrottningen Nicole Robertson klev fram och satte säkert 1-0 till gästerna. Innan halvleken var över serverade Johanna Renmark en fin boll in till Wilma Thörnkvist som distinkt satte 2-0. Uppsala gick därmed in i halvtidspausen med en 2-0-ledning i ryggen och med andrum inför den andr halvleken.

Uppsala fick en bättre start på den andra halvleken än på den första. Robertson utökade ledningen till 3-0 i den 55:e minuten och Uppsala fortsatte att skapa tryck mot hemmalaget. I den 66:e minuten fångade Rosa Herreros upp en boll utanför straffområdet efter en hörna och skickade in ett nytt inlägg. Helén Eke mötte upp vid den första stolpen och nickade in slutresultatet 4-0. Uppsala fortsatte att skapa chanser under halvleken men inga fler mål gjordes och matchen slutade därmed 4-0.

i och med segern behåller Uppsala andraplatsen intwvellen efter ledande Växjö. Uppsala står fortsatt på samma poäng som tabelltrean IFK Norrköping men med en bättre målskillnad.

Nästa match för Uppsala blir den 22 oktober hemma på Studenternas IP mot Ifö Bromölla med matchstart 15.00. Kom och stötta oss i kampen om en plats i OBOS Damallsvenskan - KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Glöm inte att alla ungdomslag går gratis på våra resterande hemmamatcher! Maila er bokning till biljetter@uppsalafotboll.se.

Sundsvalls DFF 0-4 (0-2) IK Uppsala Fotboll

0-1 (29´) Nicole Robertson

0-2 (43´) Wilma Thörnkvist

0-3 (55´) Nicole Robertson

0-4 (66´) Helén Eke

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Julia Ragnarsson - Helén Eke - Linnea Selberg - Hanna Persson

Andrea Thorisson - Elina Lenir

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Wilma Thörnkvist

Nicole Robertson

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Ella Gunnarsson, Cassie Larsson, Brooke Jenkins, Hannah Eriksson, Josefin Baudou.