Inför: IK Uppsala Fotboll - Alingsås FC United
2022-09-29 20:30
Foto - Oscar Larsson.

Det står otroligt viktiga poäng på spel under lördagen när tabelltrean IK Uppsala Fotboll tar emot tabellfyran Alingsås FC United hemma på Studenternas IP 15.00. Med endast fem omgångar kvar är tabelltoppen tätare än någonsin - vilka lag kommer att ta klivet upp till OBOS Damallsvenskan?

Både Uppsala och Alingsås kommer ifrån oavgjorda resultat i den förra omgången. Uppsala spelade 2-2 borta mot Jitex BK efter en sen upphämtning, medan Alingsås fick med sig 0-0 borta mot Mallbackens IF. När lagen möttes i våras nere i Alingsås hade Uppsala länge ledningen i matchen, men Alingsås fick in en sen kvittering och matchen slutade 1-1. Sedan dess har lagen följts åt i tabellen och skuggat varandra under hela säsongen.

- Det ska bli riktigt kul med ett toppmöte igen! Det var längesedan vi mötte Alingsås och de har gjort en fin säsong. Det kommer bli en otroligt viktig match för båda lagen! säger Uppsalas mittback Ellen Arbman Hansing inför matchen.

Arbman Hansing hade en blodig avslutning på Jitexmatchen förra helgen då hon efter slutsignal märkte att hon blödde från huvudet. Man trodde första att hon skulle behövas sys, men prognosen var bättre än befarad och hon är redo för spel mot Alingsås.

- Jag mår bra i huvudet! Jag slapp sy och blev ihoplimmad istället. Jag har inte känt några hjärnskakningssympton vilket är skönt! Det enda är att jag inte får tvätta eller borsta håret på en vecka, så det kanske syns om ni kommer till Studenternas på lördag! säger hon.

Efter matchen mot Alingsås väntar ett landslagsuppehåll och en spelledig helg innan det är dags för de fyra sista omgångarna av Elitettan. Arbman Hansing säger att laget kommer att ge allt på lördag för att kunna återhämta sig i lugn och ro under uppehållet.
- Jag skulle säga att vi i truppen är lugna och fokuserade men väldigt målmedvetna. Vi är redo att ta ut oss fullständigt denna match för att sedan ha en helg ledig innan de sista matcherna, säger hon.

Inför de fem sista omgångarna av Elitettan är toppstriden tätare än någonsin. Förutom serieledande Växjö som dragit iväg till 53 poäng står IFK Norrköping på 48 poäng medan både tabelltrean Uppsala och tabellfyran Alingsås står på 47 poäng. Varje poäng blir därmed oerhört viktig i varje match som är kvar - det är nu det verkligen gäller.

- Man drömmer ju inför säsongen att man i oktober/ november ska ha något att spela för och det har vi. Nu har vi 5 viktiga matcher och vi ska njuta av att spela resterande matcher och se till att avsluta på bästa sätt, säger Arbman Hansing om tabelläget.

Alla ungdomslag går gratis på våra resterande hemmamatcher den här säsongen. För att garantera ert lag plats behöver ni förboka era platser. Välj vilken eller vilka matcher ni önskar besöka och maila er bokning till biljetter@uppsalafotboll.se.

Omgång 22

IK Uppsala Fotboll - Alingsås FC United

Lördag 1 oktober, 15.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.