2-2 mot Jitex efter sen upphämtning!
2022-09-25 08:00
Foto - Oscar Larsson

Det såg länge ut som att IK Uppsala Fotboll skulle gå mot en förlust på Åbyvallen under lördagen. Men efter en sen upphämtning genom Nicole Robertson och Ella Gunnarsson lyckades Uppsala ta sig ikapp Jitex och fick med sig en poäng hem då slutresultatet blev 2-2.

Uppsala kom ut med en hög press i den första halvleken och tog kommandot över matchen. Trots bollinnehavet skapades det inte så många målchanser utan mycket av spelet skedde mellan lagens straffområden. Därför var det lite överraskande hemmalaget Jitex som tog ledningen i den 35:e minuten efter ett vackert frisparksmål genom Ella Smith-Ygfeldt. Efter ledningsmålet tog Jitex sig in i matchen och skapade flera fina kombinationer, men 1-0-ledningen stod sig fram till paus.

I den andra halvleken var det fortsatt Jitex som hade de farligaste chanserna och som förde matchen. Gästande Uppsala hade svårt att få grepp om Jitex och fick inte till det passningsspelet man önskade. 2-0-målet kom med dryga kvarten kvar att spela efter en hemmakontring där Alexandra Hellekant var den som rullade in bollen i mål. Inte mycket såg då ljust ut för Uppsala, men gästerna hade långt ifrån givit upp. Ella Gunnarsson och Brooke Jenkins byttes in och Uppsala gjorde en slutforcering för att försöka ta sig ikapp - och den lyckades.

När klockan tickade upp mot 90 spelade minuter höll sig Nicole Robertson framme och petade in ett inlägg till 2-1. Uppsala sprang snabbt tillbaka till egen planhalva för att starta igång spelet igen för att hinna få in en kvittering, och det blev just inbytte Gunnarsson som skulle rädda Uppsala. Ett inlägg från Beatrice Gärds seglade sig in i straffområdet där Gunnarsson stod och fick fram en tå på bollen som rullade in i mål. 2-2 på tavlan och en räddad poäng för Uppsala, som var besvikna över insatsen men någonstans nöjda över att man fick med sig en poäng med tanke på läget i matchen.

I och med det oavgjorda resultatet riskerar Uppsala nu att halka ner till en tredjeplats ifall IFK Norrköping vinner sin match under söndagen. Nästa match för Uppsala är den viktiga hemmamatchen nästa helg mot toppkonkurrenten Alingsås den 1 oktober 15.00.

Köp biljetter till den matchen här!

Jitex BK 2-2 (1-0) IK Uppsala Fotboll

1-0 (35´) Ella Smith-Ygfeldt

2-0 (74´) Alexandra Hellekant

2-1 (90´) Nicole Robertson

2-2 (94´) Ella Gunnarsson

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Linnea Selberg - Helén Eke - Julia Ragnarsson (43´)

Andrea Thorisson - Wilma Thörnkvist (74´)

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Cassandra Larsson (74´)

Nicole Robertson

Avbytare: Tindra Gustafsson (MV), Elina Lenir, Brooke Jenkins (74´), Cathrine Graversen, Clara Leffler, Ella Gunnarsson (74´), Ellen Arbman Hansing (43´).