Cathrine Buccat Graversen klar för IK Uppsala Fotboll!
2022-08-02 10:00
Cathrine Buccat Graversen.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att dansk-filippinska backen Cathrine Buccat Graversen, 24, är klar för IK Uppsala Fotboll!

- Det känns bra att vara här! Det är en väldigt fin arena så det känns som att vi har väldigt goda förutsättningar för att spela fotboll. De hämtade mig på flygplatsen och har visat mig runt på arenan, så jag ser framemot att få lära känna alla spelarna och även utforska Uppsala som stad, säger Graversen.

Den dansk-filippinska ytterbacken Cathrine Buccat Graversen har tidigare spelat i bland annat Danmark, Italien och Cypern. Nu har 24-åringen anslutit till IK Uppsala Fotboll och skrivit på ett kontrakt med klubben!

- Det känns bra att vara här! Det är en väldigt fin arena så det känns som att vi har väldigt goda förutsättningar för att spela fotboll. Allting har gått väldigt snabbt vilket det gör ibland i fotbollsvärlden, men det har känts väldigt professionellt hela vägen med Uppsala. De hämtade mig på flygplatsen och har visat mig runt på arenan, så jag ser framemot att få lära känna alla spelarna och även utforska Uppsala som stad, säger Graversen.

Graversen är en förstärkning till backlinjen och kommer i högsta grad att vara med och konkurrera om speltid på planen.

- Jag är en ytterback som är snabb, aggressiv och som läser spelet bra. Jag skulle säga att jag har en bra spelförståelse och kan bidra med både spel längs marken och crossbollar. Defensiven är absolut min styrka och där jag känner mig som tryggast. Det finns alltid saker man vill utveckla, till exempel min vänsterfot och min offensiv, så jag ser framemot att hitta min plats i laget och fortsätta utvecklas som fotbollsspelare i Uppsala, säger Graversen.

Graversen har även spelat på andra positioner tidigare, men hon säger själv att hon ser sig som starkast som ytterback.

- Jag har spelat på andra positioner högre upp i banan tidigare men kände att det var i försvaret som jag kunde bidra allra bäst. Men jag tror att det är väldigt nyttigt att ha testat på olika positioner och att ha den erfarenheten med sig, säger hon.

Graversen lockades framför av Uppsala som förening och den ambitionen klubben har med att ta sig upp till OBOS Damallsvenskan.

- En av de största anledningarna till att jag ville komma till Uppsala är att de är så professionella och ambitiösa. Att få vara med och hjälpa laget ta klivet upp till OBOS Damallsvenskan skulle vara jättehäftigt och är absolut ett stort mål. Det är väldigt jämnt i tabelltoppen av Elitettan så det gäller att vi är fokuserade på varje match och plockar hem de poängen vi behöver för att nå målet, säger hon.

Graversen ser framemot att få komma till Uppsala och att få spela fotboll i Sverige. Hennes mål är att ta en plats i startelvan och bidra med det hon kan för att laget ska avancera till OBOS Damallsvenskan.

- Jag har hört väldigt gott om damfotbollen i Sverige och många landslagsspelare från Danmark spelar i OBOS Damallsvenskan. Det känns som att det finns goda förutsättningar för att utvecklas här. Jag vill visa vad jag kan på planen, ta en plats i startelvan och bli en viktig spelare för laget. Jag har sett på sociala medier hur stort intresset är inför derbymatchen på fredag så det känns häftigt att se att det finns ett sånt intresse i Uppsala, säger hon.

Vi hälsar Cathrine varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!