Brooke Jenkins klar för IK Uppsala Fotboll!
2022-08-02 10:00
Brooke Jenkins.

Vi är glada över att kunna meddela att den amerikanska mittfältaren Brooke Jenkins, 25, är klar för IK Uppsala Fotboll!

- Jag har fått jättepositiva intryck av klubben! Jag är riktigt imponerad av faciliteterna här med en grym arena och en riktigt bra plan. Klubben känns väldigt professionell, alla människor jag har träffat i föreningen är supertrevliga och väldigt hjälpsamma så det känns jättebra att få vara här, säger hon.

Den amerikanska mittfältaren Brooke Jenkins, 25, kommer senast från spel i den israeliska toppdivisionen med Bnot Netanya. Nu har Jenkins skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Jag är så taggad på att på vara i Sverige! Jag har aldrig varit i Sverige tidigare, men jag har några vänner från USA som har spelat i OBOS Damallsvenskan och de hade bara fantastiska saker att berätta om Sverige. Dels hur bra nivå det är på fotbollen, men också den höga nivå av professionalism som finns inom damfotbollen i Sverige. Jag kommer senast från spel i Israel där skillnaderna mellan dam- och herrfotboll är enorma, så jag ser väldigt mycket framemot att få spela i Sverige där damfotbollen verkligen får ta plats, säger Jenkins.

Jenkins ansluter till ett Uppsala som har gått som tåget i Elitettan i år. Uppsala är fortsatt obesegrat efter 14 spelade omgångar och har siktet inställt på ett avancemang till OBOS Damallsvenskan. Jenkins ser bara positivt på att komma till ett topplag som har höga ambitioner med sin fotboll.

- Det är drömmen för alla spelare att komma till en klubb som presterar bra och är i toppen av den divisionen laget spelar i. För mig handlar det bara om att fortsätta att hjälpa laget framåt och uppnå målet med att ta oss upp i OBOS Damallsvenskan. Det verkar vara en väldigt god sammanhållning i gruppen, jag tror inte att man skulle kunna lyckas såhär bra på planen om man inte är en sammansvetsad och stöttande grupp på sidan om. Så jag ser framemot att få kliva in i den positiva atmosfären och fortsätta hjälpa laget på alla sätt jag kan, säger Jenkins.

Jenkins beskriver sig själv som en väldigt social person som gärna gör det lilla extra för att hjälpa sina lagkamrater, både på och utanför planen.

- Jag är definitivt en person med mycket positiv energi som jag gärna vill bidra med i omklädningsrummet. Alla laddar inför matcher på olika sätt, vissa sitter med hörlurar och är djupt fokuserade medan andra är mer sociala. Jag är extrovert och får energi från personerna runt mig, så jag dansar gärna till hög musik och pratar med mina lagkompisar för att tagga igång. Jag är också väldigt kommunikativ på planen och försöker hela tiden peppa och bidra med positivitet för att alla ska kunna prestera så bra de kan. Presterar laget bra så presterar jag bra, så jag vill absolut bidra till det med alla medel jag kan, säger hon.

Som fotbollsspelare är Jenkins en spelare som arbetar hårt och som inte är rädd för att ge sig in i närkamper. Hon berättar att hon hela tiden också försöker lära sig av de spelarna hon möter i motståndarlagen och plocka med sig bitar de gör bra till sitt eget spel.

- Det som främst beskriver mig som fotbollsspelare är att jag är en hårt arbetande lagspelare. Behöver vår tränare att jag spelar på andra positioner så ställer jag alltid upp och jag vill alltid göra allt för laget. På planen är jag en smart och flexibel spelare som kan spela på många olika positioner. Om jag spelar försvar och möter en offensiv spelare som gör det väldigt bra så kan jag ta med det till när jag själv ska vara offensiv, så jag försöker hela tiden ta till mig saker och utveckla mig själv. Skulle jag beskriva mig själv som fotbollsspelare med tre ord så landar jag i att jag är modig, snabb och en bra lagspelare, säger hon.

Jenkins landade i Uppsala under måndagen och gjorde under måndagskvällen en lugn första träning med sina nya lagkamrater. Trots sin korta tid i Uppsala så är hon redan nu imponerad av föreningen och sin nya hemmaarena Studenternas IP.

- Jag har fått jättepositiva intryck av klubben hittills! Jag är riktigt imponerad av faciliteterna här med en grym arena, ett fantastiskt gym och en riktigt bra plan. Klubben känns väldigt professionell, alla människor jag har träffat i föreningen är supertrevliga och väldigt hjälpsamma så det känns jättebra att få vara här, säger hon.

Uppsalas nästa match i Elitettan är derbyt mot GUSK nu på fredag den 5 augusti 19.00. Jenkins har följt uppladdningen inför matchen på sociala medier och ser framemot att få göra debut i den rosa Uppsalatröjan.

- Jag har sett på sociala medier hur mycket biljetter som har sålts till derbyt så det är superhäftigt att det är den första hemmamatchen som väntar för mig! Jag ser verkligen framemot att få dra på mig matchtröjan och ge allt för Uppsala, avslutar Jenkins.

Vi hälsar Brooke varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!