Två mål av Robertson gav 2-0-seger mot Älvsjö!
2022-07-31 10:00
Foto - Peter Bohlin.

IK Uppsala Fotboll gjorde jobbet borta mot tabelljumbon Älvsjö AIK när höstsäsongen av Elitettan drog igång under lördagen. Efter Nicole Robertsons två mål i den första halvleken kunde gästerna vinna med 2-0 och fick därmed tre poäng med sig hem till Uppsala.

Uppsala fick en drömstart på matchen då Nicole Robertson gav laget ledningen redan i den andra minuten. Ett inlägg från Hanna Persson slank igenom hela straffområdet fram till Robertson som väntade vid den bortre stolpen. Robertson klev framför sin försvarare och gjorde sitt trettonde mål för säsongen.

I mitten av den första halvleken såg det ut som att Uppsala hade utökat ledningen till 2-0 efter en inövad frisparksvariant signerad Helén Eke, Andrea Thorisson och Nicole Robertson. Robertson nickade in bollen i mål, men assisterande domaren vinkade av henne för offside och målet dömdes tveksamt bort. Istället skulle det dröja hela vägen till den 44:e minuten innan 2-0-målet kom. Thorisson serverade Johanna Renmark en fin boll i djupled på högerkanten. Renmark löpte förbi sin försvarare och slog ett hårt inlägg längs marken in i straffområdet. Återigen var det Robertson som mötte upp vid den första stolpen. Hon tog snabbt emot bollen och tryckte in 2-0 till Uppsala strax innan paus, vilket också innebar hennes fjortonde mål för säsongen.

I den andra halvleken klev hemmalaget Älvsjö upp i en högre press och tog sig in i matchen. Uppsala hade en tuff period där man fick springa väldigt mycket i värmen medan Älvsjö försökte gå för en reducering. Uppsala redde dock ut inledningen av halvleken och kunde sedan kontrollera matchen i slutet tills domaren blåste av. En 2-0-seger till Uppsala som fick med sig tre poäng hem till Uppsala.

I och med segern behåller Uppsala sin serieledning av Elitettan, två poäng före tabelltvåan Växjö DFF. Nästa match för Uppsala är det spännande derbyt mot GUSK fredagen den 5 augusti 19.00. Till den matchen är det fri entré tack vare våra partners som bjuder Uppsalapubliken på inträdet.

BOKA ERA FRIBILJETTER TILL DERBYT HÄR!

Älvsjö AIK 0-2 (0-2 ) IK Uppsala Fotboll

0-1 (2´) Nicole Robertson

0-2 (44´) Nicole Robertson

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Helén Eke - Ellen Arbman Hansing (75´) - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson  - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Hanna Persson (82´)

Nicole Robertson

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Josefin Baudou, Hannah Eriksson, Ella Gunnarsson (82´), Linnea Selberg (75´), Sonja Ekholm, Clara Leffler.