Inför: Älvsjö AIK - IK Uppsala Fotboll
2022-07-29 09:00
Foto - Oscar Larsson

På lördag startar äntligen höstsäsongen av Elitettan för IK Uppsala Fotboll! Serieledande Uppsala inleder borta mot tabelljumbon Älvsjö AIK, och laget är ute efter att starta höstsäsongen på allra bästa sätt - med tre poäng in på kontot.

Elitettans höstsäsong drog egentligen igång redan förra helgen, men då Uppsala spelade sin match i omgång 13 redan i juni så är det först nu som laget får dra igång hösten "på riktigt".

- Det känns bra! Det ska bli kul att få dra igång igen efter lite ledighet, säger Uppsalas mittfältare Andrea Thorisson inför matchen.

Uppsala värmde upp inför omstarten av Elitettan genom att träningsspela mot damallsvenska Djurgårdens IF förra helgen. Själva matchen vann Djurgården med 2-1 efter ett sent avgörande, men Uppsala stod för en väldigt fin prestation och fick med sig självförtroende inför den kommade hösten som väntar.

- Vi tar med oss självförtroendet vi fick från matchen mot Djurgården, men också saker vi såg att vi kan förbättra framöver. Vi gjorde en bra insats nu senast men vi kan alltid finslipa på detaljer för att bli ännu bättre! säger Thorisson om den insatsen.

Obesegrade Uppsala är fortsatt serieledare av Elitettan efter tretton omgångar, en poäng före tabelltvåan Alingsås FC United och två poäng före tabelltrean Växjö DFF. Det är fortsatt tight i tabelltoppen vilket indikerar på att det kommer att bli en spännande höst. För motståndet imorgon väntar dock ett lag på andra sidan avv tabellen. Tabelljumbon Älvsjö AIK hade en tuff vårsäsong och har endast har tre inspelade poäng hittills. När lagen möttes på Studenternas IP i våras vann Uppsala komfortabelt med 6-0, men någon underskattning är det inte tal om enligt Thorisson.

- Jag tror att det kommer bli en tuff match eftersom vi vet att Älvsjö är ett kämparlag. Det gäller för oss att vara fokuserade hela matchen och ha rätt beteende på planen, säger Thorisson.

Omgång 14

Älvsjö AIK - IK Uppsala Fotboll

Lördag 30 juli, 15.00

Älvsjö IP

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.