2-0-seger mot Norrköping avslutar vårsäsongen!
2022-06-27 21:20
Foto - Peter Bohlin

IK Uppsala Fotboll avslutar vårsäsongen med en 2-0-seger borta mot toppkonkurrenten IFK Norrköping! Wilma Thörnkvist och Rosa Herreros stod för målen i den första halvleken på Platinumcars Arena. Uppsala går därmed på sommaruppehåll som obesegrade serieledare av Elitettan!

Uppsala stod inför en tuff uppgift när man under måndagskvällen tog spelarbussen söderut för en match mot tabellfyran IFK Norrköping. Hemmalaget Norrköping hade en fin resultatsvit med sig inför matchen och hade varit ett av seriens formstarkaste lag under de senaste omgångarna. Uppsala hade själva tre raka segrar i ryggen och en serieledning som man ville utöka med tre nya poäng.

Det var också Uppsala som tog kommandot målmässigt då ledningsmålet kom efter dryga halvtimmen spelad. Johanna Renmark tog som många gånger förr sig förbi sin försvarare på högerkanten och levererade en boll snett inåt bakåt in i straffområdet. Där stormade Wilma Thörnkvist fram och placerade in 1-0 till Uppsala, Thörnkvists sjätte mål för säsongen. Med knappa fem minuter kvar av halvleken utökade Rosa Herreros ledningen till 2-0 då hennes tänkta inlägg mot Nicole Robertson seglade hela vägen in i mål. 2-0 till Uppsala i paus i den svettiga sommarvärmen på Platinumcars Arena.

Uppsala fortsatte att kontrollera matchen i den andra halvleken där värmen också tog ut sin rätt och sänkte tempot i spelet. Norrköpings målfarliga anfallare Lovisa Gustafsson var närmast en reducering då hon drog till med ett skott i ribban strax innan fulltid, men närmare än så kom inte hemmalaget. Uppsala tog därmed hem segern och inkasserade tre nya poäng på kontot!

I och med segern befäster Uppsala sin serieledning och är fortsatt obesegrade efter den nu genomförda vårsäsongen. Nu går Elitettan på sommaruppehåll över EM-slutspelet i England efter 13 spelade omgångar. Nästa match för Uppsala är lördag den 30 juli då man tar sig an Älvsjö AIK på bortaplan med matchstart 15.00.

IFK Norrköping 0-2 (0-2) IK Uppsala Fotboll

0-1 (31´) Wilma Thörnkvist

0-2 (40´) Rosa Herreros

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Helén Eke - Linnea Selberg (K) - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson  - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Hanna Persson (82)

Nicole Robertson (91)

Avbytare: Linnea Selander Wiberg (MV), Josefin Baudou, Hannah Eriksson, Ellen Arbman Hansing, Maria Poli (82), Ella Gunnarsson (91).