Inför: IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll
2022-06-26 16:30
Foto - Peter Bohlin.

IK Uppsala Fotboll är redo att runda av vårsäsongen! Ett tuff bortamatch mot ett formstarkt IFK Norrköping väntar för serieledande Uppsala innan det är dags för ett välförtjänt uppehåll. Kan Uppsala gå på sommaruppehåll som obesegrade genom hela vårsäsongen?

Hemmalaget IFK Norrköping hade en tuffare start på säsongen, men har sedan växlat upp och tagit sig in i toppstriden av Elitettan. Norrköping ligger inför den trettonde omgången på en fjärdeplats i tabellen, fyra poäng bakom serieledande Uppsala.

- Det är en viktig match för oss såklart, men samtidigt är det som vilken match som helst. Det är 3 poäng att spela om! Vi kommer att behöva prestera på topp och vara hundra procent för att vinna matchen imorgon kväll, säger Uppsalas lagkapten Linnea Selberg inför matchen.

Selberg har i Sofia Froms skadefrånvaro varit lagkapten för Uppsala under vårsäsongen. Hon har spelat samtliga matcher hittills för Uppsala i Elitettan där hon har alternerat mellan mittback och vänsterback.

- Det har varit väldigt roligt! Jag är stolt över alla i laget och det vi åstadkommit tillsammans under våren, säger Selberg.

Efter matchen mot Norrköping väntar ett sommaruppehåll för Uppsala, ett sommaruppehåll som sträcker sig nästan över hela juli då det spelas Fotbolls-EM i England. Uppsala kommer oavsett resultatet mot Norrköping att gå på ledighet som serieledare av Elitettan. Laget har inte tappat en enda poäng på hemmaplan och är efter tolv spelade omgångar fortsatt obesegrade.

- Med en match kvar och med tanke på att vi är obesegrade tycker jag att vi har gjort en bra vårsäsong. Sedan finns det vissa matcher jag tycker vi hade kunnat prestera bättre. Det ska bli väldigt skönt med lite uppehåll, jag ser framemot det! Att få vila kroppen och ladda om mentalt inför en spännande höst, säger Selberg om vårsäsongen och det väntade uppehållet.

Omgång 13

IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll

Måndag 27 juni, 19.00

Platinumcars Arena

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.