Inför: Ifö Bromölla IF - IK Uppsala Fotboll
2022-05-27 10:00
Foto - Oscar Larsson.

Elitettan rullar vidare och det är i helgen dags för omgång 9. Tabelltvåan IK Uppsala Fotboll reser söderut för att ta sig an nykomlingen Ifö Bromölla IF. Uppsala kommer med tre raka segrar i ryggen och hoppas kunna fortsatta bygga vidare på den trenden och haka på i toppstriden.

IK Uppsala Fotboll har varvat upp i Elitettan och är efter åtta spelade omgångar fortsatt obesegrade. Efter några inledade oavgjorda resultat har Uppsala nu tre raka segrar, senast ett målkalas mot Sundsvall som slutade hela 8-1. I tabellen är tvåan Uppsala endast två poäng bakom ledande Lidköpings FK, en toppstrid som forsatt är jämn där flera lag är inblandade. Nu vill Uppsala fortsätta på vinnarspåret i kommande match mot Ifö Bromölla under lördagen.

- Stämningen i laget är positiv. Vi är i bra form där vi har haft flera vinster på rad nu och inte en enda förlust hittills på säsongen! Dessutom har vi haft en bra träningsvecka, säger Uppsalas vindsnabba ytter Johanna Renmark inför matchen.

Renmark har gjort tre mål i Elitettan hittills varav två av målen kom i förra omgången mot Sundsvall där hon gjorde 1-0 respektive 2-1. Renmark har fått mycket speltid under inledningen av Elitettan och är ett konstant hot på sin högerkant där hon framför allt är farlig i djupled. Hon själv känner att formen har varit stabil, men att det finns saker hon vill förbättra under säsongen för att hjälpa laget framåt.

- Formen är bra men påväg uppåt vilket känns bra. Jag vill fortsätta utvecklas och hjälpa laget, jag ser framemot att kunna bidra med ännu mer poäng, säger Renmark.

Bortamatchen mot Bromölla innefattar också en av de längsta resorna för Uppsala. För att kunna förbereda sig så bra som möjligt inför matchen reser laget ner till Bromölla redan under fredagen.

- Vi reser ner dagen innan matchen till Bromölla och sover över på hotell vilket såklart gör förutsättningarna bättre. Då vi slipper ha bussresan med oss i benen på matchen och får en god natts sömn på hotellet, säger Renmark om förberedelserna inför matchen.

Bromölla ligger på tolfteplats i tabellen under nedflyttningsstrecket och har hittills endast tagit en seger under Elitettans inledande 8 omgångar. Hemmalaget Bromölla har två raka förluster inför matchen mot Uppsala och är en av nykomlingarna från Division 1. Renmark och resten av spelarna i Uppsala är ödmjuka inför uppgiften som väntar, men målet är solklart - det är tre poäng som ska med bussen hem till Uppsala.

- Det krävs att vi jobbar hårt och följer matchplanen. Det finns inga enkla matcher, men vi åker självklart till Bromölla för att ta med oss 3 poäng hem, säger Renmark bestämt.

Omgång 8

Ifö Bromölla IF - IK Uppsala Fotboll

Lördag 28 maj, 15.00

Strandängens IP

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.