Inför: IK Uppsala Fotboll - Sundsvalls DFF
2022-05-20 12:00
Julia Ragnarsson. Foto - Emil Särnehed.

Omgång 8 står runt hörnet i Elitettan! Tabelltvåan IK Uppsala Fotboll tar emot tabellsexan Sundsvalls DFF hemma på Studenternas IP. Jakten på nya poäng fortsätter för Uppsalalaget som vill fortsätta haka på i toppstriden av tabellen.

Sundsvall ligger inför den åttonde omgången på en sjätteplats i tabellen med 11 inspelade poäng hittills. Bland annat har man lyckats knipa en poäng mot favorittippade Växjö DFF. I den senaste omgången besegrade laget Team TG med klara 3-0 på hemmaplan.

- Det blir en rolig match där det krävs att vi är fullt påkopplade och följer vår matchplan, säger Uppsalas ytterback Julia Ragnarsson inför matchen.

Uppsala tog i den förra omgången sin första bortaseger för säsongen när man vann mot Mallbackens IF Sunne med 1-0. En seger som betydde mycket för laget.

- Att vi tog en bortavinst på en gräsplan var på tiden, jag tror det ger oss styrka till att fortsätta med gasen i botten. Vinsten i sig var väldigt skön och vi tar med oss en riktigt stark laginsats, säger Ragnarsson.

Julia Ragnarsson har spelat 6 av 7 matcher hittills i Elitettan där det har blivit tre starter och tre inhopp. Hon har även stått för ett mål framåt, ett vackert mål som kom i 6-1-segern mot RIK Karlskoga i den tredje omgången.

- Säsongsstarten för min egen del har ändå känts bra. Jag krigar varje vecka för en startplats och ser fram emot att fortsätta utvecklas med laget, säger hon.

Uppsala ligger för närvarande på en andraplats i tabellen och är fortsatt obesegrade i Elitettan. Man skuggar Lidköpings FK som efter sju omgångar leder serien med två fler inspelade poäng än Uppsala. Uppsala har framför allt haft flera tuffa bortamatcher under inledningen av säsongen och Ragnarsson är nöjd med lagets inledning av säsongen.
- Jag tycker att vi har startat säsongen starkt. Vi har ändå haft några tunga bortamatcher och lyckats få med oss poäng i samtliga matcher, säger hon.

Omgång 8

IK Uppsala Fotboll - Sundsvalls DFF

Lördag 21 maj, 15.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.