Inför: Mallbackens IF Sunne - IK Uppsala Fotboll
2022-05-13 10:00
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll åker till Värmland i helgen för omgång 7 av Elitettan! Uppsala ska ta sig an tabellsexan Mallbackens IF Sunne på Strandvallen - är det läge för första bortasegern för säsongen?

Uppsala är efter sex spelade omgångar fortsatt obesegrade i Elitettan och ligger på en andraplats i tabellen. Tabellen är fortsatt jämn och det är bara några få poäng som skiljer lagen i toppen åt. Uppsala har tre segrar på hemmaplan och tre kryss på bortaplan hittills - är det läge för första bortasegern?

- Vi har inte förlorat några matcher än så det är positivt. Vi kunde ha haft några fler poäng med oss men jag är nöjd, vi är ett så nytt lag och kommer att kunna utveckla vårt spel vecka efter vecka, säger Uppsalas mittfältare Rosa Herreros Ossorio inför matchen.

Herreros har varit en tongivande spelare för Uppsala under inledningen av Elitettan och har förutom flera assist även stått för fyra mål på sex omgångar. Spanjorskan är kanske mer känd som en framspelare och är själv lite förvånad över sin egna målprodution.
- Det är roligt! Jag trodde inte att jag var en målgörare men nu jag kan se att jag hade fel. Jag hoppas att jag fortsätter att göra mål och även assisterar mina lagkamrater. Jag har haft några bra individuella prestationer och insatser, men det är en lång säsong så jag vill kunna behålla den här nivån och även bli ännu bättre, säger Herreros.

Herreros har sin bostad i Stockholm och är en del av "pendlargänget" som tillsammans reser till Uppsala varje dag. Mycket av hennes tid i Uppsala spenderas på Studenternas, en arena och plats hon trivs väldigt bra på.

- Jag bor i Stockholm så jag pendlar till Uppsala, men jag har varit runt i Uppsala med mina föräldrar och det är en fin stad. Eftersom pendlingen tar en del tid så spenderar jag den mesta av min tid i Uppsala på Studenternas. Det är mitt andra hem med min andra familj, så där trivs jag bra, säger hon.

Matchen borta mot Mallbacken blir hemmalagets första match på naturgräs för säsongen. De första omgångarna har man spelat på konstgräsplanen vid Fryxellska Skolan, men nu ska Mallbackens hemmaplan Strandvallen vara redo för spel. Att spela på naturgräs blir en utmaning för gästande Uppsala som trivs väldigt bra på konstgräs.

- Jag tror att det blir en tuff och fysisk match på bortaplan, och det är också deras första match på naturgräs. Att spela på naturgräs är inte det bästa scenariot för oss och för vår stil av fotboll, så vi behöver fokusera lite extra och följa våra tränares spelplan. Gör vi det är jag säker på att vi tar hem poängen, avslutar Herreros.

Omgång 7

Mallbackens IF Sunne - IK Uppsala Fotboll

Lördag 14 maj, 15.00

Strnadvallen

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.