4-1-seger och upp i serieledning!
2022-05-07 19:45
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll tog en klar seger hemma på Studenternas IP mot Jitex BK! Efter en stark första halvlek där Uppsala var effektiva offensivt seglade man iväg i målprotokollet och kunde till slut vinna med 4-1 (3-0). I och med de tre poängen är Uppsala i skrivande stund uppe i serieledning i Elitettan!

För Uppsalaspelarna som var med under fjolåret fanns revansch att utkräva när man tog emot Jitex BK under lördagen. Uppsala förlorade båda matcherna mot Jitex under förra säsongen, men den här dagen skulle resultatet bli annorlunda. Uppsala kom ut starkt i den första halvleken och kunde redan efter sex spelade minuter spräcka nollan. Rosa Herreros hittade fram med en fin djupledsboll till en kvick Nicole Robertson som gled ifrån sin försvarare och lugnt rullade in 1-0.

Efter den fina starten fortsatte Uppsala att trumma på där man var oerhört effektiva när chanserna väl gavs. När matchklockan närmade sig 20 spelade minuter jobbade hemmalaget till sig en hörna. Herreros slog in bollen mot första stolpen där Helén Eke med precision nickade in 2-0 lågt vid målvaktens vänstra stolpe. Det var Herreros andra assist i matchen och Ekes första mål i Uppsalatröjan! Herreros skulle även hinna skriva in sig i målprotokollet innan den första halvleken var över. Wilma Thörnkvist tog sig skickligt förbi på vänsterkanten och hittade in med en fin boll in i straffområdet. Bollen rullade förbi flera spelare som kastade sig efter den innan Herreros kunde skjuta upp bollen i nättaket. 3-0 till Uppsala som kunde gå till halvtidsvila med en trygg ledning och fin insats i ryggen.

Uppsala fortsatte att ha kontroll över matchen i den andra halvleken även om Jitex spelade upp sig en aning. 4-0 kom med halvtimmen kvar att spela när Taryn Ries hittade in till Robertson som kastade sig och distinkt tryckte in bollen i mål. Målet var Robertsons femte i Elitettan och hon går därmed upp i delad skytteligaledning tillsammans med Växjös Hanna Stokki och Jitex Ida Jacobson. Jitex reducerade till 4-1 i den 79:e minuten genom Ella Smith Ygdfeldt och hade hela tre ramträffar i matchen, men gästerna kom aldrig närmare än så. Matchen slutade med en 4-1-seger till Uppsala som därmed tog sin tredje raka seger på hemmaplan och fortfarande är obesegrade i Elitettan.

I och med de tre poängen går Uppsala i skrivande stund upp i serieledning i Elitettan i en haltande tabell. Nästa match för laget är den 14 maj borta mot Mallbackens IF Sunne på Strandvallen med matchstart 15.00.

IK Uppsala Fotboll 4-1 (3-0) Jitex BK

1-0 (6´) Nicole Robertson

2-0 (19´) Helén Eke

3-0 (38´) Rosa Herreros

4-0 (60´) Nicole Robertson

4-1 (79´) Ella Smith Ygfeldt

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Ellen Arbman Hansing - Helén Eke - Linnea Selberg (67´)

Andrea Thorisson (70´) - Wilma Thörnkvist (83´)

Johanna Renmark - Rosa Herreros - Taryn Ries

Nicole Robertson

Avbytare: Sandra Jakobsen (MV), Hannah Eriksson (83´), Hanna Persson (70´), Julia Ragnarsson (67´), Clara Leffler, Maria Poli (SL).